Největší změna pro podnikatele za dvě desetiletí? Registrační pokladny

Registrační pokladna

Registrační pokladna Zdroj: Pinkas Martin/Euro

Ministerstvo financí plánuje zavést pokladny, které budou napojené na centrální systém evidence tržeb. Podnikatelé požadují kompenzace a úlevy za zpřísnění dohledu nad daňovými úniky.

Výrazně omezit šedou ekonomiku, která tvoří až 20 procent českého HDP, tedy asi 600 miliard korun, má zavedení elektronické evidence tržeb. Registrační pokladny napojené na centrální evidenci začnou jako první testovat hoteliéři a restauratéři od ledna roku 2016. V dubnu by se k systému měli připojit obchodníci a v červenci pak všichni ostatní živnostníci či podnikatelé ve svobodných profesích.

Registrační pokladny by měly omezit daňové úniky v maloobchodě a u poskytovatelů služeb. Podle odhadů by měly zvýšit daňové příjmy státu nejméně o dvě až pět miliard korun ročně. Celkově chce ministerstvo lepším výběrem daní získat do rozpočtu zhruba třicet miliard korun navíc.

Ministerstvo financí je pro zavedení celého systému v co nejkratší době

Ministerstvo financí slibuje, že se pokladny, které mají evidovat tržby a zabránit tak daňovým únikům, pokusí zavést co nejdříve. „Ministerstvo financí je pro zavedení celého systému v co nejkratší době. S ohledem na délku a průběh legislativního procesu a další nezbytné kroky související s budováním systému není pravděpodobné, že by nová opatření v ČR mohla být účinná dříve než v roce 2016,“ uvádí Tereza Peprníková z tiskového odboru ministerstva financí.

Ministerstvo nemá v plánu zavádět v České republice klasické registrační pokladny s takzvanou fiskální pamětí, kdy se data o tržbách ukládají přímo v přístroji. Úředníci preferují systém „elektronické evidence tržeb“, který je založen na on-line registraci tržeb v centrálním úložišti bez nutnosti ukládání dat v samotných zařízeních.

Pro obchodníky by v tom oproti současné praxi v podstatě nebyl rozdíl. Mohli by používat stávající pokladny, které by byly on-line napojeny na systém elektronické evidence služeb. Poté, co by byla tržba zaregistrována v systému, by obchodník vydal zákazníkovi účtenku s kódem dané transakce. Převzetí účtenky by bylo pro zákazníka povinné, evidenci konkrétní platby by si mohl ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy. Stát by pak mohl kontrolovat, zda obchodník příjmy z této transakce zdanil.

Postupuje ministerstvo příliš rychle?

Většina českých podnikatelů zavedení registračních pokladen podporuje. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mazars, ve kterém se pro zavedení tohoto opatření vyslovilo 62 procent firem.

„V podnikové praxi má zjevně největší zastoupení názor, že zavedení registračních pokladen by sice pomohlo zvýšit výběr daní, ale že předpokládaný účinek je přeceňovaný. V našem průzkumu takto odpovědělo 48 % dotázaných. Registrační pokladny jednoznačně podporuje 14 % dotázaných, kteří zároveň věří, že by znamenaly významné navýšení příjmů státního rozpočtu,“ řekl Pavel Klein, vedoucí partner daňového oddělení Mazars.

Pokračování článku čtěte také na serveru BusinessInfo.cz