Nejvíce aut letos prodávají Škoda, Hyundai a Volkswagen. Překvapila Dacia

Autosalon Škoda

Autosalon Škoda Zdroj: E15

V prvních jedenácti měsících roku 2015 bylo prodáno 168 620 osobních a 13 496 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (63 065), Hyundai (17 665) a Volkswagen (13 943). V samotném listopadu se dařilo automobilkám Dacia a Hyundai, které meziměsíčně nejvíce navýšily prodeje, naopak výrazně ztratily Škoda, Volkswagen a Ford.

Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je Škoda Octavia s 21 347 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (16 778) a Rapid (10 700). Následují Hyundai i30 (6269), Škoda Superb (5284) a Hyundai ix20 (4325).

Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 procent všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 procent prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Peugeot s 2319 prodanými vozy, následovaná značkami Fiat (2246), Volkswagen (1498), Renault (1 464) a Ford (1334). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 13 496 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Účelové registrace a neprůhledná kategorie

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Na základě dat ministerstva dopravy ČR zjistila, že nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 15,3 procenta. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 25 729 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (24 883).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely Ford, výrazně více je letos využívá i Škoda

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (6283) s nárůstem 36 procent, následuje Volkswagen (4335 vozů) s meziročním nárůstem 28 procent, třetí je Seat (3691) s poklesem šest procent. Výrazně více než loni účelové registrace využívá čtvrtá Škoda (o 31 procent více, celkem 2831).

Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy tímto způsobem nejvíce zkreslené registrace mají Seat (58 %), Fiat (50 %) a Ford (45 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tak zvané neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 17 775 osobních automobilů, což je o čtvrtinu více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3974 vozů a meziročním navýšením využívání o 38 procent. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 18 procent všech registrací této značky.

Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 3261 vozy a meziročním nárůstem 42 procent, Ford s 2967 vozy a 11procentním nárůstem, Škoda s 2257 auty (+78 %), Fiat s 981 (-3 %), a Audi s 887 vozy (+125 %).

Domácnosti v nejčastěji kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních jedenácti měsíců roku 2015 registrováno 53 309 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (52 983 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (13 930 vozů), následuje Hyundai (8418 vozů), dále Dacia (3802 vozů) a KIA (3337 vozů).

V listopadu se dařilo automobilkám Dacia a Hyundai, které meziměsíčně nejvíce navýšily prodeje osobních aut. Dacia prodala o 192 vozů více než v říjnu, Hyundai o 187 vozů více.

Naopak se nedařilo Škodě, která meziměsíčně prodala o 420 vozů méně, a Volkswagenu, který prodal o 180 aut méně. Celkově nejprodávanější značkou byla v listopadu Škoda s 5907 vozy, před Hyundai (1831 prodejů) a Volkswagenem (1504).