Podle Topolové ale zdaleka nejde jen o zákazníky z Německa. Přijíždějí i z Francie a mnoha dalších zemí západní Evropy. Část zákazníků je i ze zemí Společenství nezávislých států.
„Ojeté vozy dovezené ze Západu za účelem dalšího prodeje nejsou dnes na českém trhu konkurenceschopné, samozřejmě pokud nejsou uměle vylepšené, například stočením tachometru, zfalšováním roku výroby nebo opravené po závažné havárii,“ dodává Topolová. Podobný nápor zažívá i další velký autobazar AutoESA.
„V posledních měsících zaznamenáváme zvýšený zájem kupujících ze zahraničí. Důvodem jejich zájmu je především nižší kurz české koruny vůči euru. Jde hlavně o zákazníky z Německa, kteří poptávají především vozy značek Volkswagen, Škoda, Renault a Peugeot,“ upřesňuje ředitel strategického rozvoje AutoESA Pavel Foltýn s tím, že výrazné oslabení kurzu české koruny vůči euru zahraničním klientům zlevnilo vozy až o desítky tisíc korun.
Na trhu chybí novější ojetiny
Za minulý rok cizinci v „áčkách“ vykoupili a odvezli za hranice téměř pět tisíc vozů, v současné době z tohoto bazaru do zahraničí měsíčně prodávají kolem 450 vozů. U AutoESA to jsou podle Foltýna měsíčně desítky vozů. Zákazníci ze zahraničí nakupují téměř výhradně jen novější ojetiny. Právě ty ale na českém trhu chybějí. „V současné době je na trhu nedostatek kvalitních vozů do sedmi let stáří, po jednom či dvou majitelích, s nízkým nájezdem kilometrů. Proto jsme zvedli výkupní ceny těchto vozů v průměru o desetinu,“ říká Topolová.
„Novějších ojetin je málo nejen v České republice, ale i v zahraničí. I to je jeden z důvodů zvýšeného zájmu zahraničních klientů. Aktuálně disponujeme skladovou zásobou přibližně 2500 vozidel,“ říká Foltýn. Zákazníci z ciziny jsou prý většinou dealeři, kteří si vyzkouší první nákup osobně, aby se přesvědčili o kvalitě nabízených vozů. A pak již auta objednávají on-line. „Jedinou komplikací se stává administrativa spojená s vývozem,“ uzavírá Foltýn.