Nová D3 uleví lidem, ale utrpí obchod

Nový úsek dálnice D3 den před otevřením

Nový úsek dálnice D3 den před otevřením Zdroj: E15 Jan Sindelar

Díky dálnici D3, která se dnes otevře, by měly zmizet i časté dopravní zácpy v Plané nad Lužnicí
Díky dálnici D3, která se dnes otevře, by měly zmizet i časté dopravní zácpy v Plané nad Lužnicí
Díky dálnici D3, která se dnes otevře, by měly zmizet i časté dopravní zácpy v Plané nad Lužnicí
Díky dálnici D3, která se dnes otevře, by měly zmizet i časté dopravní zácpy v Plané nad Lužnicí
4
Fotogalerie
Jižní Čechy mají ode dneška nových 25 kilometrů dálnice D3. Pro obyvatelstvo táborské aglomerace, kam lze kromě Tábora zahrnout i Sezimovo Ústí, Planou nad Lužnicí nebo Soběslav, je to událost historického významu. Po dlouhých desetiletích se zbaví tranzitní dopravy, která se v posledních letech počítala na desítky tisíc aut denně. Proudy vozidel se přelijí na dálnici, která vede od Tábora až k Veselí nad Lužnicí.

Je to nejvýznamnější premiéra dálničního úseku v posledních letech. Podobný význam mělo naposledy přestřižení pásky na 23 kilometrů dlouhé jihozápadní části Pražského okruhu v roce 2010. Na jihu si dnes mohou vydechnout nejen obyvatelé, ale i řidiči. Právě souměstí pod Táborem působilo na severojižním tahu jako špunt. I proto chtělo ministerstvo dopravy vše stihnout před prázdninovou sezonou.

„Stát jasně ukázal, že toto propojení Prahy a Českých Budějovic, potažmo České republiky a Rakouska, je jednoznačnou prioritou,“ uvedl včera ministr Zbyněk Stanjura při stříhání pásky, zatímco desítky dělníků ještě dálnici dodělávaly. Odvedení tranzitu z měst a městeček ovšem pocítí obchodníci. Nejvíce postižená bude zřejmě velká obchodní zóna v Táboře.

„Je těžké předjímat budoucnost a chování zákazníků. Z dané situace náš obchod určitě měl tržby navíc, nejednalo se však o nějakou zásadní závislost. Pokud tedy dojde k poklesu tržeb, bude spíše v jednotkách než desítkách procent,“ uvedl za řetězec Tesco mluvčí Jiří Mareček. Negativní vliv na tržby očekává i táborský McDonald’s, který teď bude spoléhat jen na místní. Stejná značka ovšem nedávno u „dé trojky“ otevřela novou restauraci.

OBRAZEM: Kolony v Plané nad Lužnicí se stanou minulostí

„Ano, máme obavy z odlivu zákazníků,“ doplnila prodavačka z pekárny v Plané nad Lužnicí. Majitelé pekárny ovšem nelenili a pokouší se tržby nahradit otevřením nové prodejny na táborském sídlišti. Své o tom vědí v Sudoměřicích u Tábora, které D3 obchvátila už před více než pěti lety. „Pocítili to zejména obchodníci v obci. Byla zde prodejna nábytku, prodejna potravin a second-hand. Tyto podnikatele odklon dopravy mimo obec jistě velmi poznamenal. Prodejna nábytku a prodejna potravin jsou zatím stále ještě v provozu, ovšem secondhand již ukončil činnost,“ řekl tamní starosta František Mikulanda. Odklon tranzitu podle něj ale jinak přinesl samá pozitiva.

Parametry nového úseku D3
Délka25 kilometrů (D3 celkem 42 kilometrů)
CenaZatím přes dvanáct miliard korun (faktury ještě docházejí)
Stavební objekty48 mostů, pět mimoúrovňových křižovatek, 3,6 kilometru protihlukových stěn, dva ekodukty
Výstavba2009 až 2013
Datum a čas otevření28. červen, nejpozději v 9.00 hodin (provizorní provoz)
ZhotovitelStrabag, Metrostav, Eurovia CS a Inžinierske stavby
ZajímavostiPro osobní vozy do konce roku zdarma, nejdelší most přes jeden kilometr přes Lužnici

Jiří Šimánek: Kamiony zpátky do Plané nepustíme

Až dosud byla Planá nad Lužnicí odstrašujícím příkladem města postiženého těžkou tranzitní dopravou. Nově otevřený úsek dálnice D3 má všechno změnit. „Chceme v centru pořádat kulturní akce,“ říká starosta Jiří Šimánek. Pro jiná města samozřejmost, pro Planou dosud nedosažitelná vize.

Starosta Plané nad Lužnicí Jiří ŠimánekStarosta Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek|E15 Jan Sindelar

* E15: Splnil se otevřením dálnice sen generací občanů Plané nad Lužnicí, nebo už si na dopravu tak zvykli, že ten termín nijak zásadně nevyhlíželi?

Obyvatelé určitě hledí k otevření s velikým očekáváním. Doporučil bych všem, kteří bojují proti dálnici, aby alespoň týden bydleli podél těch stávajících silnic. Co je to za život, když vám kamiony jezdí dva metry od domu. Bordel, smrad, hluk a nebezpečí. Takže z hlediska Plané jde o jednu z největších událostí za posledních x desítek let. Zcela zásadně to změní životní podmínky ve městě.

* E15: Kolik aut denně tudy projede?

Dnes skrze Planou jezdí 23 až 25 tisíc aut denně. Máme odhady, jak se to změní teď po otevření dálnice. Já tvrdím, že to klesne minimálně o polovinu, spíše ale o dvě třetiny. Budeme tu mít měřicí přístroj, který to zjistí přesně.

* E15: Nebojíte se, že kamiony budou městem objíždět dálniční mýtné a osobní auta se vrátí po zpoplatnění dálnice?

To musíme rozdělit. Pokud jde o osobní automobily, tak výhodou je, že dálnice pro ně bude až do konce roku zdarma. A lidé si na jízdu po dálnici zvyknou, přece jen bude celý úsek měřit přes čtyřicet kilometrů. Zejména ti, kteří jezdí pravidelně trasu Budějovice–Praha, by byli blázni, kdyby se dálnici vyhýbali. A kamiony? Mělo-li by nastat to, co říkáte, tak zcela otevřeně říkám, že nasadíme všechny legální páky, abychom těm řidičům cestu přes Planou znepříjemnili. Až je tyto choutky přejdou. Máme městskou policii a využijeme ji. I kdyby měla jeden kamion během průjezdu zkontrolovat dvakrát. Budeme bojovat natvrdo. Považoval bych za prohru, kdyby se sem vrátily náklaďáky.

* E15: Neutrpí odklonem tranzitu obchod? Viděl jsem třeba u cesty pekárnu.

Ano, jediný obchod, který na tranzitu vydělává, je ta pekárna. Když tam tranzit narůstal, rozšířili výrobu. Když se k nim začala přibližovat dálnice, byli připraveni. Aby nemuseli snižovat výrobní kapacity, otevřeli druhou prodejnu v Táboře. A že by nějak významně utrpěla zelenina, obuv, potraviny, masna, to ne. Z drtivé většiny je živí místní.

* E15: Chystáte se nějak obnovit centrum města, které se dopravě fakticky podařilo zlikvidovat?

Ano, jsou připraveny podmínky pro architektonickou soutěž na revitalizaci celého centra. Prvním předpokladem bylo dostat pryč dopravu. Z dosavadní silnice první třídy se stane dvojka, čímž se zmírní nároky na parametry té komunikace. Intenzivně o tom přemýšlíme, i proto vypisujeme tu soutěž. Chceme v centru pořádat kulturní akce, což dosud kvůli dopravě nebylo možné. Chceme se vrátit ke stavu, který tady kdysi dávno býval, že lidé Planou neprojížděli, ale byla pro ně cílem. Ano, vlastně je to velký zásah, naučit se žít s novou dálnicí.