Obchodníky čekají těžké časy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Na údaje o spotřebitelské důvěře a maloobchodních tržbách, do krize pomíjené, nyní s napětím čekají všichni investoři. Je to logické. Nákupy domácností a firem hýbou ekonomikou. Kvůli celoevropskému šetření a stále rostoucí nezaměstnanosti však chuť nakupovat vázne. Analytici dotazovaní deníkem E15 čekají, že spotřeba domácností i tržby maloobchodníků letos v Česku propadnou v obou případech v průměru o jedno procento.

„Výsledky i predikce konečné spotřeby domácností i institucí bohužel vyšší prosperitě obchodního podnikání nepřejí,“ říká Ondřej Huda ze Svazu obchodu. Podle obchodníků dopadají úsporná opatření vlády a hlavně zvyšování sazeb daně z přidané hodnoty na koupěschopnost domácností. „Už nyní je sazba DPH u potravin a stravovacích a ubytovacích služeb v naší zemi jedna z nejvyšších v EU a nejvyšší ve středoevropském regionu. Tomu neodpovídá kupní síla spotřebitelů,“ upozorňuje Huda.

Ekonomové soudí, že kvůli snaze šetřit přesunou domácnosti více nákupů na internet. I tam ovzduší pro podnikatele houstne. „Odvětví internetového nakupování stále roste. Nicméně spotřebitelé si stále více vybírají a hlídají cenu a zároveň k tomu požadují bezchybné služby. Výsledkem je tedy více prodejů s nižšími maržemi,“ popisuje spolumajitel obchodu Luxusni-elektro.cz Aleš Perlík.

Údaje o tržbách v maloobchodě za únor skončily v Česku ještě pozitivně, růstem o 1,6 procenta, zatímco v eurozóně již klesly o 2,1 procenta. Analytici ovšem čekají, že již březnová data, která budou zveřejněna zítra, i do Česka přinesou horší výsledek.

„Maloobchodní tržby rostou jen opticky. Na začátku roku výsledkům pomáhalo ve srovnání s minulým rokem pár pracovních dnů navíc a také fakt, že letošní únor byl přestupný. Pokud o tyto faktory výsledky upravíme, vidíme naopak mírný pokles prodejů. V únoru tržby po očištění o vliv počtu dnů a o inflaci klesly o 1,6 procenta,“ říká Michal Brožka z Raiffeisenbank. Petr Dufek z ČSOB upozorňuje, že i dosud maloobchod táhla hlavně auta. Jinak podle něho maloobchod skončí dost slabě. „Šetřit se obecně bude na aktivitách pro volný čas a na vybavení domácností,“ předpokládá Dufek.

Potraviny, které zdražily kvůli zvýšení sazby DPH a také politice obchodníků skoro o deset procent, domácnosti pominout nemohou, takže by pokles v průměru neměl být tak veliký. „Lidé ale šetří například na nákupech některých dražších potravin, což již pociťují například různé trhy a specializované stánky,“ uzavírá Brožka.