Ochrana před řetězci vstupuje v platnost. Svaz: Dopadne na české výrobce

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Novela zákona o významné tržní síle, která má více chránit dodavatele před nekalými praktikami některých obchodních řetězců, vstupuje dneškem v účinnost. Obchodníci mají tři měsíce na to, aby uvedli do souladu s novou legislativou všechny své smlouvy.

Svaz obchodu a cestovního ruchu po schválení zákona uvedl, že novela může zdražit potraviny v obchodech, omezit vývoz tuzemských výrobků a snížit podíl českých potravin v obchodech.

Podle svazu zákon dopadne především na malé české výrobce potravin a obchodní aliance typu Jednota, COOP, Hruška, Brněnka JIP a další, kteří nemají dostatečnou možnost nákupu zboží v zahraničí. Zpřísnění regulace se dotkne pouze odběratelů s významnou tržní silou a již nikoli dodavatelů, výčet zakázaných jednání je prakticky nekonečný, tvrdí obchodníci.

„Úřad na ochranu hospodářské soutěže navíc bude moci odběratele sankcionovat i za jednotlivá a v mnohých případech bagatelní pochybení (např. několikadenní zpoždění úhrady faktury),“ uvedl svaz.

Podle poradenské společnosti PwC by norma ale neměla vést ke zvýšení cen potravin v obchodech. Dá se očekávat, že řetězce nechají konečné ceny na stejné úrovni a budou se snažit snížit ceny u dodavatele. „Český maloobchodní trh je velmi konkurenční, a proto se neobávám, že kvůli novele vzrostou ceny zboží na pultech obchodů,“ uvedl manažer v oddělení Poradenství PwC ČR Radek Dráb.

Snahy o dohodu mezi řetězci a dodavateli, nebo úsilí podpořit zájem spotřebitelů o kvalitu, za kterou by následně byli ochotni si připlatit, se podle něj na českém trhu neprosadily. Proto se trh už delší dobu pohybuje v cenové spirále, ze které v konečném důsledku nemají prospěch ani dodavatelé, ani obchodníci, dodal.

Zákon mimo jiné vyžaduje dodržování 30denní doby splatnosti faktur mezi odběratelem a dodavatelem. Znemožňuje také přenášet na dodavatele obchodní rizika a náklady obchodního řetězce, např. ve formě špatného naplánování objemu potravin pro propagační akci.

Nákupní aliance

Zákon o významné tržní cíle se již od roku 2010 snaží regulovat vztahy mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli. Dohledem nad jeho dodržováním je pověřen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který od účinnosti zákona udělil pokuty za přibližně 30 milionů korun.

Novela zjednodušuje definici zneužití významné tržní síly. Ruší přílohy zákona, které obsahovaly desítky vyjmenovaných porušení zákona, a které mohl úřad stíhat. PwC připomíná, že rozsáhlé přílohy byly zrušeny a nahrazeny souborem devíti deliktů, jenž jsou uvedeny slovem „zejména“. Úředníci budou mít nově možnost podřadit pod delikt široký počet jednání řetězců, což může vyústit ve velké množství sporů a dlouhá řízení před úřadem a soudy.

Novela dále zavádí pojem nákupní aliance, což bude jakákoli forma spolupráce odběratelů. Těmto aliancím bude za zneužití tržní síly hrozit postih. Zpřesňuje také definici významné tržní síly. Bude to takové postavení odběratele, v jehož důsledku si může vynutit vůči dodavatelům bez spravedlivého důvodu výhodu při nákupu potravin. Jejím zneužitím bude například uplatňování plateb a jiných protislužeb za to, že odběratel zařadí potraviny do prodeje.