Poště o pětinu klesl zisk, zájem o tradiční služby dál klesá | E15.cz

Poště o pětinu klesl zisk, zájem o tradiční služby dál klesá

Česká pošta
Česká pošta
• 
ZDROJ: Rasch Jan/Euro

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
České poště klesl v minulém roce zisk před zdaněním o pětinu na 241 milionů korun. Tržby se snížily zhruba o půl miliardy na 19 miliard Kč. Důvodem byl pokračující pokles objemu listovních zásilek. Původně přitom čekala ještě nižší profit kolem 200 milionů.

Počet vnitrostátních listovních zásilek se meziročně snížil o deset procent. Pokles výnosů z tradičních poštovních služeb částečně kompenzovaly tržby z nových aktivit, jako jsou doplňkový prodej, služba vymáhání poplatků DINO nebo finanční služby a služby pro stát, a dále úsporná opatření ve všech kategoriích nákladů. Nejvíce pošta ušetřila na marketingu.

Příjmy z poštovního provozu tvoří více než dvě třetiny výnosů pošty. Kolem 15 procent představuje obstaravatelská činnost a zhruba stejný podíl má provoz komunikační infrastruktury a datových schránek.

Podle generálního ředitele Martina Elkána bude pro hospodaření pošty v dalším období důležité finální rozhodnutí o úhradě čistých nákladů spojených s poskytováním základních poštovních služeb, které si stát od podniku objednal. „V současné době nemáme uhrazenou tzv. univerzální službu za rok 2013 a 2014. Pokud by nedošlo k úhradě těchto nákladů, pak by rok 2014 byl pravděpodobně posledním, ve kterém by Česká pošta hospodařila s kladnými čísly,“ uvedl.

Za rok 2013 pošta požadovala úhradu téměř 1,8 miliardy korun, Český telekomunikační úřad jí ale přiznal o miliardu méně. Pošta se proti verdiktu odvolala.

Mzdy tvoří většinu výdajů

Ke konci minulého roku zaměstnávala Česká pošta 31 742 zaměstnanců, což je meziročně o 650 korun méně. Osobní náklady dosáhly 11,6 miliardy korun a představovaly i v roce 2014 nejvýznamnější nákladovou položku s podílem téměř 62 procent procent na celkových nákladech podniku. Dalšími významnými výdaji byly náklady na správu a údržbu budov, náklady na dopravu a náklady na IT a telekomunikace.

Naopak ziskovými segmenty České pošty jsou obstaravatelská služba, poštovní poukázky, spolupráce s aliančními partnery nebo výplata starobních důchodů.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah