Prodej aut ve Francii a Španělsku prudce spadl, Škoda se ale drží

peugeot

peugeot Zdroj: ctk

Prodej nových osobních automobilů ve Francii se v září snížil o 18 procent. V sousedním Španělsku se propadl dokonce o téměř 37 procent poté, co v zemi vstoupila v platnost vyšší sazba daně z přidané hodnoty. Vyplývá to z dnešních údajů tamních automobilových svazů. Potěšitelné je, že Škoda propad ve Francii nekopíruje.

Za první tři čtvrtí letošního roku se prodej aut ve Francii propadl o 14 procent. Česká Škoda Auto však podle sdružení francouzských automobilových výrobců CCFA svou pozici na tomto trhu naopak zlepšila, když své prodeje zde zvýšila o více než sedm procent.

Škoda tak výrazně předčila výsledky své mateřské skupiny Volkswagen. Největší evropská automobilka ve Francii celkově vykázala v období od ledna do září pokles prodeje o více než čtyři procenta. Ještě hůře se pak vedlo domácích automobilkám PSA Peugeot Citroën a Renault, jejichž prodeje se propadly téměř o pětinu.

Sami výrobci a experti s brzkým oživením v branži nepočítají. Naopak míní že evropský automobilový trh možná zůstane ještě určitou dobu v útlumu. „Poptávka po automobilech by se mohla vrátit na předkrizovou úroveň teprve za tři až pět let,“ prohlásil například minulý týden provozní ředitel francouzské automobilky Renault Carlos Tavares.

Poradenská společnost LMC Automotive minulý měsíc předpověděla, že celosvětový prodej osobních a lehkých užitkových automobilů v letošním roce stoupne o pět procent na rekordních 79,4 milionu vozů. V Evropě však LMC očekává pokles prodeje o pět procent na 18,2 milionu vozů.

Evropský trh tlačí dolů hospodářská recese a obavy ohledně budoucnosti eurozóny. V příštím roce by měl prodej v Evropě podle LMC stoupnout o dvě procenta, pokud eurozóna současnou krizi překoná. V případě rozpadu eurozóny by se však mohl propadnout o dva miliony vozů.