Reklamní agentury: Snížení počtu billboardů zvýší cenu venkovní reklamy

Billboardy

Billboardy Zdroj: Jiri Kotatko, Sedmicka

Odstranění billboardů od dálnic a silnic, se kterým počítá vládou schválená novela zákona o pozemních komunikacích, pravděpodobně zvýší cenu tohoto druhu venkovní reklamy. Řekl to prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. U tuzemských dálnic a rychlostních silnic nyní podle odhadu odborníků stojí zhruba pětina z celkových 20 tisíc billboardů.

„Billboard je z pohledu inzerentů - zadavatelů reklamy poměrně oblíbeným mediatypem. Pokud jejich počet zásadně klesne, zvýší se poptávka a jejich cena poroste,“ uvedl Brabec. Odhadl, že zhruba 15 až 20 procent peněz určených původně na billboardy inzerenti přesunou do jiných typů venkovní reklamy, ale také do rozhlasové či internetové reklamy.

Snahy o restrikci billboardů nejen u dálnic a silnic podle Brabce podporují konkurenční média, jelikož prognóza reklamních výdajů není optimistická a v dlouhodobém horizontu bude úspěchem aspoň stagnace těchto investic. „Každá koruna je tedy dobrá. A v případě zákonného rušení billboardových ploch se budou přerozdělovat stamiliony. Na ty se těší jak televize, tak rádia, tisková média a další mediatypy,“ upozornil Brabec.

Podle Brabce ale zatím není jasné, zda se omezení billboardů u silnic opravdu podaří dotáhnout do plánovaného konce. „Nesmíme zapomenout, že jsou to právě politici, respektive politické strany, pro které jsou billboardy oblíbeným komunikačním nástrojem ve volbách a utápí v nich ze svých reklamních kampaní stamiliony korun,“ podotkl.

Vláda ve středu schválila návrh novely zákona o pozemních komunikacích, podle které by do pěti let měla od českých silnic zmizet většina reklamních billboardů. Změna se nebude týkat poutačů v obecní a městské zástavbě, kde o jejich umístění rozhodují magistráty a radnice. Novelu ještě musí schválit zákonodárci.