„Markantní rozdíl je patrný v posledních dvou měsících, kdy výrazně rostou prodeje másla. Tento růst je spojený především s přípravou českých domácností na vánoční svátky, s kterými je neodmyslitelně spojené pečení vánočního cukroví,“ dodává Hobíková.
„Z pohledu obratu v síti Makro je máslo zhruba čtyřikrát silnější než margaríny. Pokud obě kategorie spojíme, tvoří margaríny pouze 17 procent prodejů,“ uvádí mluvčí sítě Makro Ivan Tučník.
Unilever mění názor na máslo
Výrobci margarínu bijí na poplach. Lídr byznysu Unilever, známý z Česka svými margaríny Flora, hořekuje nad tím, že obchody nejdou, jak by měly. A obrací názor na máslo, to bylo totiž v posledních letech spotřebitelům líčeno jako nezvedený bratr margarínu. Situace vygradovala až tak daleko, že Unilever výrobu máslové náhražky zřejmě vyčlení ze svého byznysu do samostatné jednotky.
Podle informací analytické firmy Zacks totiž Unilever zřejmě byznys zahrnující výrobu margarínu Flora převede do firmy Unilever Baking, Cooking & Spreading, která bude mít vlastní managament. Zda jde o první krok k odchodu z byznysu, ukáže až čas.
Ve světě zatím margarínový byznys neumírá. Podle údajů výzkumné společnosti Euromonitor vzrostly od roku 2000 světové prodeje margarínu o 60 procent. Máslo ale jednoznačně vede, za stejné období se ho totiž prodal víc jak dvojnásobek. Máslovým lídrem jsou ve světě Spojené státy. Zatímco prodeje margarínu zde od roku 2000 propadly do současnosti o třetinu, zájem o máslo vzrostl o 83 procent.