Víc než 37 procent prodávaných ojetin mělo loni stočený tachometr

Autobazar, iulustrační foto

Autobazar, iulustrační foto Zdroj: Martin Siebert, Euro

Více než 37 procent prodávaných ojetin na českých inzertních portálech mělo loni stočený tachometr a u 18 procent byl uvedený mladší rok výroby. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel. Cebia loni analyzovala 10 tisíc aut na největších tuzemských prodejních webech podle zveřejněného kódu VIN. Vozidla vybírala náhodně. Prověřovala auta původem z ČR a dovezená ze zahraničí, napříč značkami, modely a různými roky stáří.

„Nejvíc překvapivé bylo zjištění, že 28 inzerovaných vozidel bylo evidováno jako odcizené v databázi Policie ČR nebo Slovenské republiky,“ uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák. Průměrně byla vozidla stočená o 115 tisíc kilometrů a rekordní snížení počtu ujetých km bylo zaznamenáno u Škody Octavia, a to o 285 tisíc kilometrů. Více než pětina vozidel měla záznam o pojistné škodě či detail jeho poškození.

Součástí prověřování aplikací Autotracer bylo i zjištění skutečného roku výroby a jeho porovnání s rokem výroby uváděným v inzerci. Výsledkem byla téměř pětina omlazených vozidel s průměrným rozdílem oproti skutečnosti o 1,4 roku a s rekordním omlazením o čtyři roky. Uvádění nepravdivého roku výroby je rovněž rozšířeným podvodem při prodeji ojetin, který však není tak známý jako stáčení tachometrů. Zákazník však koupí omlazeného a tedy předraženého vozidla rovněž přichází o peníze.

„Bohužel zhruba polovina autobazarů, které inzerují na internetových portálech, nezveřejňuje u inzerovaných vozidel jejich VIN. Přesto i vozidla, u nichž je celé VIN v inzerátu uvedené, nejsou v pořádku a nemohli bychom je po prověření doporučit ke koupi. Z provedené analýzy je jasně vidět, že zákazník, který si auto neprověří, značně riskuje. Je totiž více než 50 procentní pravděpodobnost, že si koupí auto stočené nebo omlazené a koupě ojetiny se mu tak neočekávaně prodraží,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

V Česku se loni prodalo 620 tisíc ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o deset procent. Jejich hodnota stoupla z necelých 90 miliard korun na více než 127 miliard korun. Individuálně dovezená auta tvořila 19 procent.