Výrobce nábytku míří hlavně na banky nebo telekomunikační firmy, které se v keňské metropoli usídlily. „Keňa je, co se týče nábytku, dost pokrokový trh. Zákazníci si tu objednali například výškově nastavitelné stoly,“ uvedl Škorpil. Keňu chce Techo využít jako základnu i pro pronikání do sousedních zemí, jako je Tanzanie nebo Uganda.
Firma loni v Africe utržila 68 milionů korun, což byla polovina všech tržeb mimo EU. Nábytek už dodala například východoafrické centrále koncernu Unilever nebo tanzanské bance National Microfinance Bank. „Vedle firemních klientů očekáváme, že asi 30 procent tržeb vytvoří také drobní zákazníci. Jejich podíl chceme zvyšovat,“ řekl Škorpil.
Matějů: Afrika dává přednost výrobě přímo na místě
Společnost zvažuje kromě otevření nového showroomu i spuštění vlastní výroby přímo ve východní Africe, konkrétně v Tanzanii. To je ostatně stále silnější požadavek samotných Afričanů. „Tyto země se čím dál víc snaží omezit dovoz a vést vás k výrobě přímo u nich,“ uvádí Milan Matějů, exportní manažer Techa pro Afriku.
Výroba nábytku přímo na černém kontinentu podle něj sice nevyjde o moc levněji než v Česku, protože Afrika musí draze dovážet dřevotřísku, Techo by ale uspořilo za dopravu. „Díky místní výrobě bychom nejvíce ušetřili za vysoká dovozní cla finálních výrobků, která představují 30 až 40 procent celkových nákladů,“ uvedl Matějů.
Celý článek najdete v aktuální příloze E15