Z České pošty se akciovka nestane, současná vláda o to nemá zájem

Česká pošta, ilustrační foto

Česká pošta, ilustrační foto Zdroj: Euro - Martin Pinkas

Česká pošta po osmi letech opouští záměr transformovat podnik na akciovou společnost. Vyplývá to z dokumentu, který projednala dozorčí rada státního podniku a nyní jej dostal na stůl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Na semináři o budoucnosti České pošty to v Poslanecké sněmovně řekl náměstek ministra Jan Sixta.

„Současná vláda a její ministr Chovanec nemá zájem dokončit privatizaci, respektive dokončit transformační proces, nepřevádět na akciovou společnost a nechat státní podnik,“ řekl Sixta. Proces postupného přechodu České pošty ze státního podniku na akciovou společnost schválilo vedení firmy v roce 2006. Ministerstvo ještě pod vedením ministra vnitra a informatiky Ivana Langra (ODS) tehdy počítalo s transformací pošty k začátku roku 2008.

Materiál, který projednala dozorčí rada České pošty, má nyní na stole Chovanec, jenž podle Sixty schválení přislíbil. „Diskutuje se samozřejmě i forma schválení toho materiálu vládou,“ dodal náměstek.

Zachování pobočkové sítě

Druhým hlavním bodem dokumentu je podle něj zachování pobočkové sítě. Ministr Chovanec již dříve prohlásil, že chce zabránit jejich rozsáhlejšímu rušení. Česká pošta nyní diskutuje o konkrétní formě využívání takzvaného programu Partner, kdy poštovní služby poskytuje obchodní firma formou franšízinku, podobně jako v Německu nebo v Rakousku. Proti rušení se staví také zástupci obcí, kteří v tomto týdnu premiérovi Bohuslavu Sobotkovi předali petici podepsanou téměř 111.000 lidmi z 900 obcí.

„Česká pošta je státní podnik, ale není žádným způsobem napojena na státní rozpočet. Celá pobočková síť, která má 3217 poboček, činí ztrátu 2,6 miliardy. Tyto ztráty musíme nahradit jinou činností. Celá pošta je přitom v černých číslech,“ řekl výkonný ředitel úseku strategie a majetkové účasti České pošty Ondřej Veselský. K nepoštovním službám, které pobočky provozují a jež tvoří zhruba 60 procent výnosů, patří služby takzvaných aliančních partnerů, například spolupráce s Poštovní spořitelnou.

Součástí strategického materiálu je například i to, do jakých oblastí bude nadále Česká pošta směřovat své marketingové výdaje. Podle náměstka Sixty se již například nebude pokračovat v podpoře fotbalového poháru.

Česká pošta provozuje přes 3200 poboček a zaměstnává 32.000 lidí. Po nástupu nového ministra vnitra Chovance došlo na poště k několika personálním změnám, včetně rezignace generálního ředitele Petra Zatloukala, kterého dočasně nahradil jeho zástupce a obchodní ředitel Martin Elkán. V úterý se novým předsedou dozorčí rady České pošty stal Jan Mareš.