Západ skupuje české ojetiny, zlevňuje je intervence ČNB

Na Západě nejsou k mání kvalitní ojetiny. V době krize
se propadl prodej nových aut, což se nyní projevuje na trhu.

Na Západě nejsou k mání kvalitní ojetiny. V době krize se propadl prodej nových aut, což se nyní projevuje na trhu. Zdroj: profimedia.cz

Provozovatelé autobazarů v Německu a jejich západoevropští kolegové si oblíbili Česko. Kurz koruny, který drží ČNB na uzdě, totiž způsobil, že se jim vyplatí k nám jezdit pro novější kvalitní ojetiny. Zatímco v roce 2010 tuzemsko opustilo 26 tisíc ojetin, letos se očekává rekordních 91 tisíc. Zlom nastal koncem roku 2013, když Česká národní banka spustila intervenční režim a koruna oslabila na 27 korun za euro.

„Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na německém portálu Mobile.de a českém Sauto.cz jsme zjistili, že průměrná cena srovnatelných vozů je o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí,“ řekl Martin Pajer, ředitel firmy Cebia. Není proto divu, že před českými autobazary stojí zájemci ze zahraničí fronty. Jen AAA Auto exportuje podle slov své ředitelky Karolíny Topolové na západoevropské trhy šest tisíc vozů ročně.

Podobně je na tom i další velký český autobazar Auto ESA. „Na zvýšenou poptávku jsme reagovali sestavením exportního oddělení, které obchoduje především se zákazníky z Německa, Francie a Nizozemska. Zájem je především o vozy značky Škoda, Volkswagen, Hyundai, Peugeot a Renault. Poptávány jsou vozy do tří let stáří a sta tisíc ujetých kilometrů,“ řekl ředitel strategického rozvoje firmy Pavel Foltýn.

Vliv regulace kurzu koruny na vývoz ojetinVliv regulace kurzu koruny na vývoz ojetin
(Vývoz vozů registrovaných v Česku více než 90 dnů)Vliv regulace kurzu koruny na vývoz ojetin (Vývoz vozů registrovaných v Česku více než 90 dnů) | Cebia

Zvýšený zájem pociťují i prodejci nových vozů v Česku, kteří nabízejí i jednoleté nebo dvouleté vozy. V západoevropských zemích je v současnosti naprostý nedostatek kvalitních ojetých vozů – v nedávné době krize se výrazně zbrzdil prodej nových aut, což se nyní projevuje na trhu.

Starší auta se stále dovážejí

Vedle toho, že se masivně vyvážejí novější ojetiny, dovážejí se stále starší auta. Vozový park tak u nás dále stárne místo toho, aby se omlazoval. Za prvních devět měsíců dovoz ojetých vozů vzrostl o 24 procent. Téměř polovina z nich byla starší deseti let. Průměrný věk automobilů tak v Česku dosahuje už téměř patnácti let, zatímco v EU je osm let.

„Je pravda, že oslabení kurzu koruny může mít na trh ojetých vozidel popisované nepříznivé vedlejší dopady, nicméně je třeba dodat, že zároveň přispělo k oživení ekonomiky. Spolu s tím pomohlo i k zásadnímu zvýšení prodejů nových vozidel,“ komentoval problém mluvčí ČNB Marek Zeman.

Tržby za prodej motorových vozidel přešly podle něj v závěru roku 2013 (tedy po oslabení kurzu) do dynamického růstu, který si od té doby s malými výkyvy udržují. „Poslední data za letošní září ukazují, že oproti září 2013 se prodeje a opravy motorových vozidel celkově zvýšily o třetinu. Tento efekt působí naopak – tedy ve směru omlazování vozového parku,“ dodal.