Online lékárny zažívají boom. Brzy expandujeme do dalších zemí, říká Hanáček z Pilulky

Provozní ředitelky online lékárny Pilulka Michal Hanáček

Provozní ředitelky online lékárny Pilulka Michal Hanáček Zdroj: Pilulka.cz

Skupina Pilulka
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?
3
Fotogalerie

Pandemie covidu-19 zvýšila pozornost věnovanou duševnímu i fyzickému zdraví, a kvůli restrikcím zároveň lidi naučila více nakupovat přes internet. Online lékárny tak nyní zažívají nebývalý boom. Výjimkou není ani společnost Pilulka.cz, jež v uplynulém pololetí dosáhla rekordních tržeb. O hlavních příčinách úspěchu a dalším směřování v rozhovoru promluvil její provozní ředitel Michal Hanáček. V září se Pilulka.cz představí na E-commerce Summitu pořádaném deníkem E15.

Máte za sebou pololetí rekordních tržeb a růstu navzdory vysoké základně z minulého roku – v čem myslíte, že tkví váš úspěch? Je to stále „zásluha“ pandemie, nebo zde již působí nějaký jiný faktor?

První polovina roku 2021 byla ještě ovlivněna lockdowny, ale od přelomu května a června se trh vrátil do normálu, populace se přizpůsobila omezením. Bylo by silné říct, že se situace vrátila do původního stavu, protože celý ten rok a čtvrt pandemie navýšil podíl e-commerce na maloobchodu. Poměr prodejů přes internet a prodejů v kamenném retailu se ustálil na novém standardu. Koronakrize dále zapůsobila v tom smyslu, že lidé dnes daleko více přemýšlejí o svém zdraví a o prevenci. Naše obchodní kategorie tak vzrostla i díky tomu, že lidé se o sebe zkrátka začali více starat.

Před necelým rokem jste ve velkém stylu vstoupili na pražskou burzu, zájem investorů je enormní. Kdy plánujete vstoupit na hlavní trh pražské burzy?

V současnosti to pro nás není aktuální téma. Konkrétní kroky budeme zvažovat až v řádu vyšších jednotek měsíců. Určitě to nebude tento rok.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: ShipMonk, Google, eBay a další. 2 dny, 40 speakerů. Zjistěte víc >>>

Spolumajitel Pilulky Martin Kasa uvedl, že během letních měsíců společnost rozšiřuje skladové kapacity v Praze, Bratislavě i Bukurešti, přičemž chce ještě otevřít druhý sklad v ČR. Jak situace aktuálně vypadá?       

Práce na zvětšování kapacity těch aktuálních tří skladů právě probíhají a budou dokončovány v následujících dnech tak, abychom byli zhruba od poloviny září pořádně připraveni na sezónu. Otevření druhého skladu v Česku je zatím v procesu, naplánováno je na příští rok. 

Chystáte se rozšiřovat sortiment, nebo spíše navyšovat kapacity stávající nabídky?

Oboje. Jedním cílem rozšíření skladových kapacit bylo zvýšit dostupnost stávajících produktů v nabídce. Větší prostory nám ale samozřejmě dávají možnost rozšiřovat i portfolio. Takže otevíráme nové kategorie, ale i v těch zavedených kategoriích se snažíme zákazníkům nabídnout pokud možno co nejkvalitnější a nejširší sortiment. Vize produktového portfolia je taková, že rozšiřujeme zásadně pouze do oblastí, které se týkají péče o zdraví, a to celé rodiny. Do toho spadá i kosmetika, doplňky stravy nebo sportovní výživa. Velmi zajímavou kategorií je pro nás e-health, tedy různé gadgety pro sledování zdraví, tepů, váhy, BMI. 

Jaká je podle vás budoucnost kamenných lékáren?

Každý rok vidíme přesun zákazníků z maloobchodu do onlinu obecně – tento fenomén prostě funguje ve všech kategoriích, čísla nelžou. Jedna věc je to, co si myslíme nebo co můžeme predikovat, druhá věc je to, co ukazují čísla. A podle nich právě covidová pandemie celý ten přesun urychlila. Ovšem kamenné lékárny jsou stále nedílnou součástí celého farmaceutického byznysu, protože léky na recept se mohou vydávat pouze v lékárnách. Pevně věříme, že jednou bude možno v České republice prodávat předpisové léky formou zásilkového výdeje. Nemyslím si, že kamenné lékárny jako takové v blízkých letech zaniknou. Jejich důležitost ale bude postupně klesat a spíše než samotná existence se bude měnit jejich forma, tedy mělo by dojít k přeměně na různá poradenská centra a jim podobná zařízení.

Chystáte do budoucna nějakou další zahraniční expanzi? 

Expanze je pro nás velké téma. Dnes jsme ve třech zemích a v řádu několika měsíců bychom chtěli otevřít minimálně další dvě zahraniční (evropské) divize. 

Jaký je dlouhodobý cíl Pilulky? 

Co se týče lokalit, které bychom chtěli pokrýt, konkrétní plán neexistuje. Každopádně chceme expandovat do dalších zemí. Druhá strana otázky je, co by Pilulka jako taková měla být. Dnes Pilulka provozuje kamenné lékárny a internetový obchod. Vizí Pilulky je stát se partnerem v komplexní péči o zdraví našich zákazníků, tedy ne pouze v nabídce produktů, ale také v nabídce služeb.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub