Česku hrozí arbitráž kvůli billboardům. Američané chtějí až 400 milionů

Billboard A.C.E. Media

Billboard A.C.E. Media

Majitel sítě billboardů, americká společnost A.C.E. Media, zahájil kroky, které mohou vést až k arbitráži proti českému státu. Důvodem je novela zákona o silničním provozu, v důsledku které má A.C.E. Media do pěti let přijít o většinu svých nosičů a v Česku by tak prakticky skončila. Firma, která má na trhu outdoorové reklamy cca pětiprocentní podíl, by tak podle odhadu jejího majitele mohla přijít nejméně o 20 milionů dolarů (cca 380 milionů korun).

A.C.E. Media posledního ledna doručila Ministerstvu financí ČR oznámení o zahájení sporu. Firma a stát budou mít půl roku na to, aby se dohodly a spor ukončily smírem. Pokud se tak nestane, bude následovat arbitráž.

„Domníváme se, že naše podnikání bylo nenávratně poškozeno přijetím nespravedlivého a neodůvodněného zákona,“ komentoval situaci majitel A.C.E. Media George Nussbaum. Podle něj by měla firma v souladu s novelou silničního zákona, která vstoupila v platnost 1. září 2012, odstranit z okolí dálnic kolem stovky billboardů a dalších přibližně 100, na něž má již platná povolení by nesměla instalovat.

„Stále počítáme škody, ale domníváme se, že částka překročí 20 milionů dolarů (asi 380 milionů korun),“ uvedl Nussbaum s tím, že pokud dojde k arbitráži, může český stát na nákladech řízení přijít o další tři miliony eur (asi 78 milionů korun). Celková suma, kterou by mohl v případě prohrané arbitráže český stát zaplatit, se tak může přiblížit půl miliardě korun.

„Tento případ je velmi jednoduchý,“ tvrdí Barton Legum, který jako právník v této věci A.C.E. Media zastupuje. Podle něj se na A.C.E. Media jakožto americkou firmu vztahuje smlouva o ochraně investic mezi vládami USA a ČR. Smlouva podle Leguma požaduje, aby ČR vyplatila za vyvlastněný majetek kompenzace. Barton Legum, který je partnerem mezinárodní advokátní kanceláře Salans v Paříži, je specialistou na arbitrážní řízení a po čtyři roky zastupoval v podobných sporech vládu USA.

A.C.E. Media získávala povolení ke stavbě billboardů u dálnic už od 90. let, a to zpravidla na dobu neurčitou. Billboardy pak stavěla na pozemcích pronajatých od soukromých vlastníků. Většina z nich tak nestojí na státem vlastněném silničním pomocném pozemku v těsné blízkosti dálničního tělesa. Podle Nussbauma je tak hlavní motiv novely zákona, tedy bezpečnost silničního provozu, ve vztaku k A.C.E. Media irelevantní.