Evropo, go digital!

Želví ninjové

Želví ninjové Zdroj: archiv

Můj šestiletý syn miluje Želvy Ninja. K narozeninám si přeje nejnovější kostým Leonarda. Já miluji online nakupování, a tak by to neměl být problém. Ale ejhle. Po celém Česku vysněný převlek nemají. Nevadí, poohlédnu se po evropských e-shopech. Britové ninjáky mají, ale mám smůlu – do Česka neposílají...

Na podobné situace jsem z minulosti zvyklá, ale tentokrát vrátil Brusel mým online nákupům naději. Evropská komise před několika týdny představila souhrnnou strategii pro jednotný digitální trh, který má nejenom mně, ale všem občanům i firmám celé osmadvacítky poskytnout více příležitostí v digitálním odvětví.

Řečeno lidštinou, EU chce zjednodušit internetové nákupy z ciziny a vytvořit lepší podmínky pro online podnikatele. Skončit by měly všechny diskriminační praktiky prodejců, zejména geoblocking, kdy obchodník například brání spotřebiteli z jiného státu EU v přístupu na jeho internetové stránky nebo ho odkáže na místní obchod. Ten má ale ceny často vyšší. Posvítit by se mělo i na výši poštovného.

Zkrátka a dobře, mají-li evropští spotřebitelé, kteří čím dál tím víc přicházejí internetovým nákupům na chuť, získat ještě větší důvěru v online nakupování, musejí pro všechny platit stejné podmínky prodeje, reklamace a vrácení zboží. Hranice nehranice.

Samozřejmě jsou tu kontroverzní témata jako třeba autorské právo či zjednodušení režimů DPH. S tím si už Bruselští lámou hlavy a na něco určitě přijdou. A pak tu máme požadavek na pružnější digitalizaci veřejné správy e-Government, kde zrovna Česko hodně pokulhává.

V tom nám Evropa moc nepomůže, tady musejí zabrat české hlavy samy. A hodně rychle. Vždyť budoucnost má jméno digitalizace. Evropské ekonomice by měla navíc ročně přinést až 415 miliard eur.

A co přinese mně? Snad mi konečně přijde z Londýna balíček s narozeninovým dárkem. Poštou a bez komplikací. Ten letošní želvácký kostým mi nakonec dorazil. Z Ameriky, za pár dolarů. A teď čeká na poště na proclení. Paní Babišová asi věděla, proč kabelku nepřiznat. Spousta papírů, poplatků navíc a moře času. To by se na jednotném evropském digitálním trhu nestalo. A proto: Evropo, go digital!