Heineken a Bond: protřepat, ale nemíchat

Heineken a James Bond

Heineken a James Bond

Premiéra nového dobrodružství Jamese Bonda je vždy událostí více než jen filmovou. Díky olympijským hrám v Londýně, oslavám královského Diamond Jubilee i 50. výročí premiéry prvního filmu těží Skyfall z dokonalého načasování a generuje značný mediální prostor.

Možná i proto se Heineken pustil do spolupráce, která značně přesahuje obvyklou sponzorskou účast. Ačkoliv byla značka sponzorem už pěti předchozích bondovek, tentokrát poprvé bude britský superagent přímo na plátně popíjet Heineken. Známe jen málo podobných příkladů, kde by product placement vyvolal takovou reakci ihned po zveřejnění tiskové zprávy.

Určitý fetišismus ve vztahu ke značkám je pevnou součástí bondovské legendy a začal s ním už Ian Fleming, který neopomněl v románech zmínit ani to, jaký šampón Bond používá pro své mužné skráně – byla to francouzská značka Pinaud. Všechny bondovky v této tradici s chutí pokračovaly a některé scény zejména ve filmech s Piercem Brosnanem doslova klesají pod tíhou log promenujících se po plátně.

Bérénice MarloheBérénice Marlohe

Přesto v případě Heinekenu byla reakce částečně pochopitelná. Jen málo frází z filmového plátna je tak dobře známá jako „Vodka Martini, protřepat, nemíchat.“ Bondovi fanboys začali okamžitě zaplavovat diskusní fóra nářky nad zneuctěním svého idolu. A to i přesto, že v románu Goldfinger a povídce The Living Daylights Bond pivo popíjí bez jakéhokoliv váhání.

Výše investice Heinekenu do do filmu Skyfall nebyla zveřejněna, ale pohybuje se v desítkách milionů euro. Taková suma si samozřejmě zaslouží správné zhodnocení. Kampaň vytvořila agentura Wieden + Kennedy Amsterdam a je téměř učebnicovým případem propojení celé řady platforem.

Vše samozřejmě vychází z filmu Skyfall. Na ten navazuje právě uváděný televizní spot „The Express“, těžící z účasti Daniela Craiga i nejnovější Bond girl Bérénice Marlohe. Spot spojuje dva navzájem podobné světy – Bondův svět dobrodružných intrik a svět sofistikované zábavy, představený v oceňovaných spotech „The Entrance“ a „The Date“ z aktuální kampaně Heinekenu nazvané Legends. Ty staví na typu ležérního světáka, spoléhají na silný hudební motiv a bohatou produkci. O filmových zpracováních dobrodružství Jamese Bonda se dá říci totéž.

TV kampaň bude uvedena ve 170 zemích včetně České republiky a jedná se o historicky největší aktivaci 007 v historii spolupráce, která trvá už od roku 1997. Poprvé také představitel hlavní role hraje v reklamním spotu. Za časů Pierce Brosnana se místo něj ve spotu objevil John Cleese alias technický poradce Q, který svým tradičním komediálně agresivním stylem použil láhev Heinekenu jako skrytý telefon a výsledek pro značku byl spíše rozpačitý.

Do online světa se kampaň přenáší pomocí interaktivního filmu nebo spíše online hry, která je vsazena do ujíždějícího vlaku, motivu použitého ve filmu i v TV spotu. Hráč má možnost sám se stát součástí Bondova světa díky importování vlastní fotografie do děje. Tím ho provází opět stejná Bond girl, která spojuje hru s filmovým prostředím.

Online hra Crack The Case a celá kampaň je silně promována na sociálních sítích prostřednictvím statusů, kontrolovaných uvádění teaserů a čerstvých informací, které se nejdříve dostávají ke skalním fanouškům. Ačkoliv Heineken před několika lety nevlastnil ani svou facebookovou stránku, dnes je díky partnerství s Google a Facebookem schopen soustředit většinu konverzace o značce do vlastních sociálních sítí.

Kampaň pak bude vrcholit eventy v klíčových trzích, kde si budou moci vybraní fanoušci prožít své vlastní agentské dobrodružství, zúčastnit se filmových premiér a tématických večírků.