Nečekejme na změny, tvořme je!

Příkladem aktivního přístupu může být např. vytvoření nové značky reklamních předmětů souvisejících s gastronomií

Příkladem aktivního přístupu může být např. vytvoření nové značky reklamních předmětů souvisejících s gastronomií

V době plné změn, které mnohdy ani nestačíme zpracovat, touží lidé stále více po autenticitě vlastních prožitků, nebo ještě lépe po příběhu. Jak do této filozofie zapadá pragmatický fenomén, jakým jsou reklamní předměty?

Pro subjekt zabývající se službami, jejichž součástí je dodávka 3DR produktů, by měl potenciální příběh obsahovat každý předmět, který na svého zákazníka zatím i jen čeká. Skutečná cesta od pouhé položky evidované v polici firemního skladu k vytvoření osobního vztahu s jejím příjemcem však může být trnitá. Řešíme-li, jak dosahovat úspěchu na trhu reklamních a dárkových předmětů, je nutné mít stále na zřeteli magii této jejich přeměny v rukou obdarovaných spolu s identifikací produktů s dárci.

Nejde jen o prodej

Na trhu reklamních a dárkových předmětů půjde i v příštím roce o stále přesnější výběr produktu na míru komunikační kampaně a hlavně cílové skupiny. Ono „na míru“ zdaleka nemusí znamenat sofistikovaný tailor made, ale třeba vhodnou katalogovou položku. Základem je zadání zákazníka, které definuje všechny důležité parametry zakázky včetně místa produktu v kampani. Náležitá a včasná příprava podložená kvalitní komunikací account managera dodavatele se zákazníkem je přesně podle přísloví „dvakrát měř a jednou řež“ prevencí před chybnými kroky, ať již v průběhu výroby předmětů nebo při jejich využití.

Stále více klientů se totiž na poskytovatele reklamních a dárkových předmětů obrací přímo, a nikoli prostřednictvím agentur. Někteří chtějí rovnou nakoupit, ale přibývá požadavků na komplexnější služby pro firemní komunikaci. Do 3DR vstupují zážitky a k dodávce reklamních předmětů jsou žádány navazující promoakce, eventy a další aktivity. Dodavatel, který si s touto výzvou poradí, má šanci na úspěch bez ohledu na svou velikost.

Pod vlivem okolního světa

Trh 3DR však zvláště v době krize ovlivňují hlavně finance. V současnosti zde působí například kvantitativní uvolňování amerického dolaru i tisk peněz v eurozóně a v nákladech na dopravu a suroviny se postupně projevuje také efekt těžby břidlicových plynů v USA nebo boom ekologických zdrojů energií.

Mnohem dramatičtěji se na cenách 3DR předmětů odráží čínská vnitřní poptávka, která hýbe i s hodnotou tamní pracovní síly. Svět je navíc zvědavý, jaký dopad na ekonomiku nejen v Číně bude mít nedávná obměna vedení státu. Určitě je namístě vnímat růst dalších asijských zemí, jako je Indie, Vietnam, Indonésie, Malajsie nebo Bangladéš, které nabízejí cenově sympatické a stále lepší možnosti výroby zboží. Pravdou však nadále zůstává, že Čína disponuje velmi komplexním sortimentem a ostatní země jí mohou konkurovat jen v některých segmentech.

V rámci celé Evropy bude mít významný dopad, že zdejší trh 3DR v letošním roce stagnoval, případně klesal. Největší dodavatelé kontinentu tomu přizpůsobí nákupní politiku a dá se očekávat jejich celkově konzervativnější chování včetně nižší nabídky novinek. Zajímavé bude sledovat, co přinese převzetí jednoho z největších evropských dodavatelů Mid Ocean Brands světovou jedničkou Polyconcept.

Okem agentury

Ze zkušenosti velkého dodavatele můžeme říct, že vytváření vlastní firemní strategie podložené znalostí trhu je lepší než na změny reagovat ad hoc. Zaznamenali jsme u nás konec některých menších společností, ale na celý trh 3DR to mělo jen malý vliv. K jeho skutečné krizi a následnému „očištění“ by zřejmě došlo, kdyby obrat v oboru poklesl řádově o desítky procent. I tak si doba vynucuje ne právě malou dávku tvůrčího rizika, ovšem při současné stabilizaci dřívějších změn. V globálním měřítku je pro naši firmu významnou změnou vznik společné agentury pro nadnárodní klienty, kterou loni založila asociace IPPAG a v níž jsme v ČR jediným členem.

Nároky zákazníků porostou i v příštím roce a je důležité zůstat na čele v nabídce nejen sortimentu, ale také služeb spojených s dodávkou. Vedle těch již zmíněných agenturních jde o poskytnutí širokých možností potisku, zvyšování kvality distribuce, zajištění sociální i ekologické odpovědnosti při výrobě atd.

Blýská se na lepší časy?

Americký trh 3DR hlásí od roku 2010 pozvolný, ale jistý návrat tržeb na předkrizovou úroveň v roce 2007, kdy tamní firmy utratily za propagační předměty rekordních 19,44 miliardy dolarů. I přes tento pozitivní údaj lze předpokládat, že u nás budou zadavatelé 3DR předmětů nadále stále obezřetnější při výdajích. V protikladu k setrvalému růstu nákladů v celém dodavatelském řetězci tak bude na agentuře, aby našla nejkreativnější a nejefektivnější řešení 3DR. Vždy je lepší na změny nejen reagovat, ale i je vytvářet. Tato strategie se v oboru reklamních a dárkových předmětů osvědčí jistě i v příštím roce.