Oficiální měření návštěvnosti z mobilních zařízení probíhá od ledna a jsou do něj zapojena hlavní zpravodajská média, odborné weby a další mobilní služby. Výsledkem jsou počty návštěvníků na mobilních stránkách a jejich aktivita z mobilních zařízení i na běžném webu. 1,4 milionu mobilních uživatelů představuje pětinu české online populace, která na měřených mobilních médiích zobrazí 270 milionů stránek (Page Views) a na běžných přes 230 milionů. To je dohromady téměř 5,5 % shlédnutých stránek celého NetMonitoru.
„Jsme rádi, že se konečně podařilo publikovat první auditovaná čísla, byť zatím v omezeném rozsahu. Je z nich vidět, že používání mobilních zařízení k přístupu na internet není zanedbatelné a je třeba mu věnovat stále větší pozornost. Tato data dáváme zatím volně k dispozici a projekt chceme dále rozvíjet tak, aby byl použitelný pro plánování a technicky odpovídal požadavkům trhu. Tedy aby byla dostupná sociodemografie uživatelů, byly měřeny stránky s responsivním designem, využívanost mobilních aplikací a podobně.“ komentuje první výsledky výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová.
Data z mobilního měření jsou veřejně dostupná v měsíčních reportech NetMonitoru. Výzkum zatím neumožňuje odhadnout tu část uživatelů, která k prohlížení internetu využívá jak pevných počítačů, tak mobilních zařízení. Počty mobilních a běžných uživatelů tudíž nelze sčítat ani jinak spojovat.
Nejnavštěvovanější zapojenou mobilní stránkou je m.seznam.cz s 928 tis. uživateli, následují zpravodajské weby novinky.cz a idnes.cz. Mezi měřenými službami je i e-mail, odborná média, katalogy, komunitní weby atd. Počty návštěvníků hlavních mobilních webů jsou ukázány v následujícím grafu.
Návštěvnost mobilních stránek v lednu 2013 |
Kromě speciálně upravených mobilních stránek (m. stránky v grafu výše) navštěvují uživatelé mobilních telefonů a tabletů také běžné webstránky. Podíl PVs vytvořených mobilními zařízeními se u jednotlivých webů liší, u některých činí jen několik procent, v některých případech však přesahuje pětinu celkové návštěvnosti běžného webu. Dá se očekávat, že se stoupající oblibou tabletů a chytrých telefonů s velkým rozlišením budou přístupy z mobilních zařízení nadále růst i na klasických internetových stránkách.