Nova ořezala reklamní čas

Jan Andruško

Jan Andruško Zdroj: Euro Hynek Glos

Nova letos vysílá podstatně méně reklamy. Radost z toho mohou mít televizní diváci, méně pak inzerenti, pro které je televize Nova hlavním kanálem pro masovou propagaci jejich značek. Za první čtvrtletí letošního roku odvysílala největší tuzemská komerční televize Nova na svém hlavním kanále reklamní spoty v délce 98,51 hodiny. To je o 57 procent méně než ve stejném období loni. Téměř o polovinu, na 62 hodin, se pak meziročně zkrátila celková délka reklam na Nova Cinema.

Stalo se tak zejména ve prospěch stanic Prima Family, Cool a Love a stanice TV Barrandov. Například u Prima Family se celková délka reklamních bloků od ledna do března prodloužila téměř o čtvrtinu na 295 hodin, u televize Barrandov to bylo o téměř pětinu na 217 hodin. Vyplývá to z údajů agentury Admosphere, které poskytla deníku E15.

Uvedená čísla názorně ilustrují změnu reklamní politiky Novy, ke které přistoupila od začátku roku. Rozhodla se výrazně omezit vysílání reklam, na druhé straně ji klientům, kteří nakupují reklamní časy po měsících, a nikoli na celý rok najednou, výrazně zdražila. To přimělo k odchodu část z nejvýznamnějších inzerentů včetně firem Henkel či Procter & Gamble právě na další komerční stanice či k jiným typům médií.

Nova však odmítá, že by pokles odvysílaných reklam, jejichž cena se odvíjí od počtu diváků, znamenal i stejný pokles příjmů z reklamy. Obchodní ředitel Novy Jan Vlček deníku E15 řekl, že pokles sice za první čtvrtletí v příjmech nastal, pro celý rok ale pokles plánován není. „Pro nás je směrodatný střednědobý výhled několika následujících let, protože novou politikou budujeme základy pro prosperitu firmy na několik let dopředu.“

Prima se v reakci na zaplněnost svých reklamních časů navíc rozhodla rovněž zvýšit cenu za reklamu, a to na měsíce duben až červen. „Naše reakce na přetlak poptávky v podobě modifikace sezonních indexů byla nezbytným krokem, jak zajistit, aby kampaně našich klientů plnily všechna zásadní mediální kritéria,“ řekl deníku E15 mluvčí Primy Václav Mazánek.

Jen polovina

Televize Nova podle údajů agentury Admosphere nabídla v únoru prostor pro reklamu v ceníkové hodnotě 268 milionů korun, což je o 55 procent méně než ve stejném měsíci loni. Ceníková hodnota nezahrnuje slevy, bonusy či vzájemné výměnné obchody neboli bartery.