Pitevna: Světlo na konci kreativního tunelu

Botanova kampaň

Botanova kampaň

Je vůbec potenciál dělat českou reklamu opravdu dobře? A aby bylo jasno – když se řekne opravdu dobře, je tím myšlena ta nejvyšší úroveň, pro nás kreativce taková, že může vyhrávat ceny v Cannes nebo na dalších uznávaných festivalech kreativity.

Otázka potenciálu české reklamy přišla poté, co moje francouzská parťačka Hélène zjistila, že ty české printy, které vyhrály v Cannes, byly stejně vytvořeny „nějakými zahraničními mozky“. A já jsem oponoval, že to je přece podepsáno českou pobočkou mezinárodní agentury. Ale Hélène mě hned utřela s tím, že by tohle mohlo vzniknout prostě kdekoli. Takže tu hned byla debata, jestli to náhodou není všechno úplně jedno, že celá reklama je stejně stoprocentně globalizovaná.

Botanova kampaňBotanova kampaň

Chvilku jsem z toho byl zmaten. Ukázal jsem Hélène kampaně českého T-Mobilu a prohlásil, že tohle je přece dobré a přitom lokální. Ohrnula nos. Prohlásil jsem, že je to tak lokální humor, až je to vtipné, a aby tomu plně rozuměla, nesměla by se narodit v Toulouse, ale v Nové Pace.

Botanova kampaňBotanova kampaň

Zeptala se mě, jestli je tohle vrchol české reklamy. Řekl jsem, že ano a že si to myslí spousta lidí, a dokonce i hodně kreativců. Zakroutila hlavou a už se o tom nechtěla bavit. Zjevně se jí to nelíbilo. Vážně jsem začal přemýšlet o tom, jestli se nestát z českého kreativce kreativcem mezinárodním, který jednou provždy zapomene na cokoli spojené s tímhle zapadákovem, pro nějž musejí pořádné ceny stejně vyhrávat zahraniční mozky.

Rumunský insight

A do toho jeden z těchhle zahraničních mozků přiletěl k nám do agentury. Nebylo to ovšem ze Západu, ale z Východu. Konkrétně z Rumunska. Byl jsem připraven na obvyklou přednášku o tom, jak je někdo lepší než vy, ale tentokrát přišlo něco jiného. Rozřešení (nevědomé) naší debaty s Hélène. Kampaně, které nám mozek Botan ukazoval, byly totiž vytvořené pouze na základě rumunských insightů, které fungují pouze v této zemi. A navíc snad všechny ty práce vyhrály v Cannes.

Botanova kampaňBotanova kampaň

Zahlédl jsem světlo v tunelu. V naší zemi máme přece tolik zajímavých insightů. Tak co nám brání je použít a vyhrát v Cannes? V Rumunsku to dokázali, tak pojďme na to a prostě něco šíleně českého a přitom strašně kreativního udělejme. Dobře, ještě to chce pořádnou dávku kreativního umění, taky schopnost prodat nápad osvícenému klientovi, ochotu pracovat do sedření kůže, a nezapomeňme, no jasně, na štěstí. Povídám to Hélène a ta se jen směje. Asi se mnou souhlasí. Konečně vidím světlo na konci kreativního tunelu.

Ondřej Souček a Hélène Zorzi potí článek pro StrategiiOndřej Souček a Hélène Zorzi potí článek pro Strategii