Pohřební ústavy nesmí mít reklamu v areálu nemocnic a ústavů

ilustrační foto,  pohřební ústav

ilustrační foto, pohřební ústav Zdroj: Petr Horky

Provozovatelé pohřebních služeb nesmějí šířit reklamu v areálech nemocnic a sociálních ústavů, nařizuje novela zákona o regulaci reklamy, která vstoupila v platnost. Naopak mohou v inzerátech uvádět ceny pohřebních a kremačních služeb. Upozornilo na to ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), pod něž pohřebnictví spadá.

„Změna zákona o regulaci reklamy umožní provozovatelům pohřebních služeb realizovat reklamu vlastní činnosti v širším rozsahu, včetně uvádění cen za pohřební a kremační služby. Na druhé straně zákonodárci zakázali šířit reklamu na komerční činnosti v pohřebnictví v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb, počítaje v to i jejich oplocení,“ uvedlo MMR.

Rozšíření zákazu reklamy na celé areály zařízení zdravotnických a sociálních služeb je podle Tomáše Kotrlého z odboru regionální politiky MMR reakcí na neetický přístup některých pohřebních služeb. „Ty ke své propagaci využívaly různé bohoslužebné prostory, často přímo v nemocniční kapli, ve zdravotnických vzdělávacích institucích a školách lokalizovaných v bezprostřední blízkosti zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb,“ napsal Kotrlý na webu ministerstva.

Hlavně ne adresnou formou

Reklama na pohřební a kremační služby se nesmí šířit adresnou formou, tedy například dopisy, letáky či elektronickou poštou. Zakázaná je také v souvislosti s informováním o smrti, tedy nesmí být rozesílána společně se smutečním oznámením. Nově lze při zveřejnění parte uvádět reklamu například na kamenické práce nebo vazbu smutečních věnců, protože novela zrušila obecný zákaz reklamy v souvislosti s oznamováním úmrtí.

Zákaz se týká pouze komerčních činností v pohřebnictví, za které se považuje provozování pohřební služby, krematoria, balzamování a konzervace zahrnující zejména převozy lidských pozůstatků, jejich přechodné ukládání, úpravu do konečné rakve a pohřbívání, úpravy popela a jeho ukládání do uren. Naopak provoz pohřebiště je službou ve veřejném zájmu, na něj se tedy omezení reklamy nevztahuje.

Podle evidence ministerstva průmyslu a obchodu poskytovalo v České republice k 30. červnu 2015 pohřební služby 606 podnikatelů v 1534 provozovnách, provozovatelů krematorií bylo evidováno 55 ve 119 provozovnách. Každoročně tito podnikatelé zaopatří více než sto tisíc pohřbů.