Praha stále přitahuje nové značky

Stačí ukázat prstem

Stačí ukázat prstem Zdroj: archiv

Na pražském trhu se bez přestání zabydlují nové značky. V loňském roce otevřelo svoji první pobočku dvanáct nových mezinárodních společností.

Z hlediska vstupu nových značek na trh patří hlavnímu městu celosvětově 38. místo, což ho staví na stejnou úroveň jako Londýn, Madrid, Mnichov nebo Vídeň a před Barcelonu, Řím či Milán, kam v loňském roce zamířila přibližně jen polovina mezinárodních značek.

Celosvětově nejaktivnější jsou značky, které pocházejí z USA (26 procent), dále jsou to značky z Itálie (14 procent), Velké Británie (11 procent), Francie (10 procent) a Španělska (6 procent).

V České republice značnou aktivitu projevují například německé firmy, které mají k českému trhu poměrně blízko – v roce 2014 v Praze otevřeli svou prodejnu hned tři německé značky (21 procent). Další maloobchodníci pocházejí především z USA a Itálie (14 procent v roce 2014). Naproti tomu z České republiky některé – převážně módní – značky také odcházejí.

Nové značky v ČR v roce 2014Nové značky v ČR v roce 2014 | archiv

„Některé luxusní značky vstupovaly na český trh nejdřív jako monobrand přes partnery nebo prostřednictvím multibrandových obchodů. V posledních letech však vidíme, že mateřské společnosti přebírají obchody od partnerů a vytvářejí vlastní monobrandové jedinečné koncepty (tzv. concept stores), které se snaží svým interiérem a atmosférou působit na specifickou skupinu zákazníků, na které daná luxusní značka míří,” přibližuje strategii nových obchodníků na českém trhu Tomáš Beránek, head of retail ze společnosti CBRE, která situaci na trhu zkoumá.

Převážná většina nově příchozích značek patří do sektoru módy, kam se řadí i sportovní oblečení, boty nebo doplňky. Polovina maloobchodníků cílí na střední cenovou kategorii a druhá polovina na vyšší cenovou kategorii a byznys.