Pro další buben do Portorože

Golden Drum

Golden Drum

I když zmínky pozorovatelů o klesající účasti na slovinském festivalu Nové Evropy nevěstily o jeho vývoji nic dobrého, Golden Drum na buben rozhodně nepřišel a chystá na říjen další párty.

S mottem „Nové myšlení, nová Evropa“ uvedli pořadatelé do chodu PR pro letošní ročník a pamětníkům bezděčně vnukli představu Gorbačova v roli copywritera. Navzdory vzletným sloganům ale nic nenasvědčuje tomu, že by klání reklamních agentur proměnila jakákoli zásadnější transformace.

Zpátky na původním teritoriu

To nejdůležitější se odehrálo se změnou vedení před třemi lety, kdy se festival rozkračoval v rozporu se svou filozofií i na světové reklamní metropole. To se na klání původně vyhrazeném pro kampaně z převážně postkomunistických zemí minulo účinkem. „Zájemců tenkrát ubývalo. Namítali: ‚Proč mám prohrát s BBDO NYC v Portoroži, když s nimi mohu prohrát v Cannes?‘“ vzpomíná šéf Asociace komunikačních agentur ČR (AKA) Jiří Janoušek, jehož sdružení festival (za předchozího ředitele) v kritických chvílích podporovalo. Situaci napravuje již zmíněné nové vedení, které festival začalo vracet do zemí střední a východní Evropy a přilehlých oblastí a zároveň také akci zkrátilo z původního týdne na současné tři a půl dne. Nové na 19. ročníku budou dvě soutěžní skupiny pro oblast mobilních médií v každé z kategorií, s nimiž se počet cen Golden Drum Grand Prix Awards zvyšuje na 16. Kromě toho hodnotitelé vyberou nejlepší nezávislou agenturu festivalu, již poctí cenou Giuseppe Tartiniho. Jakkoliv se souvislost mezi reklamou a italským barokním skladatelem jeví rozvolněnější než například ta mezi schopným novinářem a Ferdinandem Peroutkou, pro jednání s klienty bude i to dobrou pomůckou. Důležitější pro české (a slovenské) agentury je ale skutečnost, že o nich letos budou rozhodovat i „jejich“ lidé. Členy tzv. Single Channel Jury totiž budou i Tereza Svěráková z agentury Leagas Delaney Praha a Róbert Slovák, prezident kreativního klubu ADC Slovakia. Kromě zmíněné poroty bude v „Přístavu růží“ rozhodovat i porota Multi Channel, jíž budou vyhrazené komunikační kampaně.

Dobrá zkušenost za málo peněz

Cestu do Portorože agentury váží i bez ohledu na ceny ze soutěže. Dva a půl dne zajímavých přednášek dá představu o měnícím se pohledu na kreativní strategie. „Je užitečné vidět, jak co v jednotlivých zemích funguje i s ohledem na rozdílnou mentalitu tamních spotřebitelů,“ vyzdvihuje důležitý rozměr festivalu Jiří Janoušek z AKA. Klání je přínosné díky příležitosti srovnávat srovnatelné. „Nemusíte nic vyhrát, velký přínos je už jen v tom, že vidíte práce kolegů ze zemí s podobnou minulostí. Poláci, Maďaři nebo Slováci nejsou jiný svět,“ podtrhuje okolnost, pro niž reklamní branže někdejších ruských satelitů prodělala stejně bouřlivý vývoj. „Zabere to pár dnů, bydlení je levné, a když jede víc lidí jedním autem, pak výprava do Portorože nepředstavuje žádné velké náklady. Za ty peníze je to ‚velká univerzita‘,“ doporučuje podzimní cestu k moři Jiří Janoušek. 19. ročník Golden Drum International Advertising Festival of New Europe se uskuteční 2.–5. října 2012.