Reklama v mobilech překoná počítačovou už za tři roky

ilustrační foto,

ilustrační foto, Zdroj: Anna Vackova

Tahounem výdajů firem na reklamu bude ve světovém měřítku v následujících letech reklama v mobilních telefonech. Růst útrat za tento druh prezentace firem je dokonce tak intenzivní, že v roce 2018 překoná i objem internetové reklamy dostávající se ke spotřebitelům přes počítačové monitory. Vyplývá to z nové studie reklamní agentury ZenithOptimedia.

Mobilní reklama bude mít v roce 2018 podle studie hodnotu 114 miliard dolarů (asi 2,85 bilionu korun). Oproti letošnímu roku to představuje nárůst o téměř 130 procent. Částka bude představovat 50,2 procenta veškeré internetové reklamy. Mezi jednotlivými mediatypy pak bude mobilní reklamě patřit druhé místo za televizí. Počítačová reklama dosáhne svého vrcholu v roce 2017, kdy bude její objem rovněž 114 miliardy dolarů. O rok později ale výdaje klesnou o miliardu a bude předstižena právě mobilní reklamou.

Pokud se ale sečte internetová reklama přes mobily a počítače, stane se internetová prezentace firem za tři roky nejsilnějším mediatypem. Předstihne i televizi, jejíž podíl na celkových reklamních výdajích nyní tvoří 38 procent. Tento podíl ale bude nadále klesat. Nejvyššího podílu dosáhla televize podle agentury před třemi lety, kdy činil téměř dvě pětiny. Do roku 2018 ale klesne na 34,8 procenta.

„Jedním z důvodů poklesu podílu televize je rychlý rozmach placeného vyhledávání, což je v zásadě kanál s přímou odezvou (společně s inzeráty), zatímco televize je hlavní kanál budující povědomí o značce – a bude tomu tak i v mnoha příštích letech,“ uvedla agentura.

Časopisy porostou

Dobrou zprávu má ZenithOptimedia pro vydavatelé tištěných titulů. Reklama v tištěných časopisech je sice ve většině světa na ústupu a například ve Spojených státech amerických se příjmy z reklamy v tištěných časopisech v příštím roce sníží o 1,8 procenta. ZenithOptimedia nicméně odhaduje, že vydavatelé časopisů v USA generují již pětinu svých zisků z digitálních vydání a tyto příjmy rychle rostou. „Zohledníme-li tyto digitální příjmy, předpovídáme, že v příštím roce vydavatelé časopisů zaznamenají nárůst celkových příjmů o 1,8 procenta,“ míní agentura.

Celkový světový reklamní trh je od roku 2011 stabilní a roste v průměru o čtyři až pět procent ročně. Tak tomu bude podle agentury i následující tři roky. Hodně si mohou média slibovat od příštího roku, kdy by měly celkové reklamní výdaje vzrůst o 4,7 procenta, zatímco letos činí růst 3,9 procenta. Rok 2016 totiž bude rokem událostí, které se konají jednou za čtyři roky – výdaje na reklamu se zvýší díky americkým prezidentským volbám, letním olympijským hrám a mistrovství Evropy ve fotbale.