Reklamní trh: blýská se na lepší časy. Na bouřku ale čekáme.

Investice do reklamy v ČR (leden až listopad 2011)

Investice do reklamy v ČR (leden až listopad 2011) Zdroj: Strategie

Trh: Společnost Admosphere zveřejnila první data za rok 2011, která mírné oživení potvrzují. Data udávají hodnotu prodaného reklamního prostoru v ceníkových cenách. Růst táhnou dopředu klasická média -televize a venkovní inzerce, u kterých ceníkové ceny stoupaly.

Ostatní mediatypy (včetně internetu) zaznamenaly v ceníkových cenách pokles. Celkově se tržby z reklamy u všech typů médií podle údajů společnosti Kantar Media snížily meziročně o 2,5 procenta. Podle všech ekonomických předpovědí má příští rok patřit k těm nejnáročnějším. Reklamní investice v loňském roce nabraly mírně stoupající trend, proto doufejme, že bude letos pokračovat.

Výhledy v oblasti zahraničí zachovávají pro příští rok mírný optimismus. Celková úroveň do reklamních investic by měla určitě stoupnout, záleží na tom, o kolik - GroupM odhaduje růst 6,4 procenta, ZenithOptimedia pak na 4,7 procenta. Drtivá většina z žebříčku Top 100 českých zadavatelů má mateřské organizace v zahraničí, a opět můžeme jen doufat, že se tyto trendy promítnou i do české praxe. Celkově by hodnota globálních reklamních investic mohla v roce 2012 dosáhnout 522 miliard dolarů - zprávy o druhé fázi nastupující krize se projevily v tom, že ještě v červenci 2011 byl předpokládaný nárůst ve výši 6,4 procenta.

Venku: optimismus

Reklamní trhy v západní Evropě a Severní Americe budou v následujících letech růst pouze pomalu (mezi 2 až 4 procenty), ostatní země s rozvíjejícími se trhy by měly zvýšit podíl na celkovém objemu reklamních investic z 32,3 na 35,9 procenta. (Co se klasických trhů týče, velkými reklamními akcemi budou americké prezidentské volby, letní olympijské hry v Londýně a mistrovství Evropy ve fotbale). Podle údajů ZenithOptimedia by se neměly opakovat kritické podmínky z roku 2008, protože velcí inzerenti mají nyní vytvořeny dostatečné zásoby hotovosti, aby situaci zvládli. Naše oblast bude záviset na vývoji v eurozóně - pokud dojde k jejímu rozpadu, žádné z předpovědí nemusí platit. Globální nárůst ovšem případná krize eurozóny nemusí ovlivnit - rozvíjející se trhy mimo Evropu (v čele s Čínou) dokážou zajistit nárůst i tak.

Google vede

Co se internetu týče, ve světě by měl poměr investic během příštích tří let stoupnout z 15,9 % na 21,2 %. U nás sice absolutní objem internetové reklamy klesá, nicméně ceníkové ceny nemusí vždy vypovídat o skutečném stavu - na jeho popis si budeme muset ještě počkat. Návštěvnost českého internetu ovšem neustále stoupá - podle údajů společnosti Mediaresearch přesáhla v říjnu a listopadu loňského roku návštěvnost rekordních 6 milionů. A nepříliš překvapivá perlička na závěr - v globálním měřítku je největším webovým inzerentem Google. V roce 2010 si ukousl přes 44 procent celkových webových investic, a pokles se neočekává.

Investice do reklamy v ČR (leden až listopad 2011)Investice do reklamy v ČR (leden až listopad 2011) | Strategie