RRTV: Prima cíleně zařazuje reklamu do tichých pasáží, zákon neporušuje

Petr Čtvrtníček páčící

Petr Čtvrtníček páčící Zdroj: Repro Strategie

Televize Prima zařazuje reklamu do ztišených pasáží pořadů, čímž dosahuje výraznější hlasitosti reklamních sdělení. Uvedla to dnes Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Podle rady nejde o porušení zákona, ale o účelové chování, které by vyřešila novela zákona. Rada v této souvislosti již upozornila ministerstvo kultury. Televize Prima se proti tvrzením ohradila.

Zjištění vysílací rady vyplývá z analýzy, jejímž cílem kromě kontroly vybraných spotů na TV Barrandov, ČT2, Nova a Prima bylo vyhodnotit to, zda provozovatelé nevkládají reklamu úmyslně do tichých částí pořadu.

„Na základě výstupů aktuálního měření hlasitosti bylo jednoznačně vyhodnoceno, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. záměrně vkládá reklamu do tichých míst tak, aby byla oproti přerušovaným pořadům hlasitější. Stejné závěry byly přitom zjištěny taktéž v rámci předchozích monitoringů,“ uvedla rada. Rozdíly byly zaznamenány také u ostatních provozovatelů, v jejich případě ale byly z pohledu diváka prakticky nerozpoznatelné, dodala RRTV.

Může se stát, že zvuková úroveň není vyrovnaná a reklamní sdělení tak subjektivně může působit hlasitěji než předcházející a následné vysílání

Televize Prima tvrzení rady považuje za nepravdivé a nepodložené, a chce se proto s analýzou důkladně seznámit. „FTV Prima do vysílacího řetězce zařadila technické zařízení, které reguluje a vyrovnává hlasitost pořadů a reklamních sdělení tak, aby byla v souladu se zákonem a doporučením EBU (European Broadcasting Union),“ zdůraznila vedoucí PR a komunikace Primy Marie Fianová.

Legislativa podle Primy navíc ukládá, aby vysílatelé respektovali celistvost pořadu, tedy například aby nerušili dramatické, a tudíž pravděpodobně častěji hlasitější scény. „Může se proto stát, že zvuková úroveň není vyrovnaná a reklamní sdělení tak subjektivně může působit hlasitěji než předcházející a následné vysílání,“ poznamenala Fianová. Současně uvedla, že televize si je z reakcí diváků vědoma, že jim hlasitá reklama vadí, a proto se jim naopak dlouhodobě snaží vycházet vstříc.

Rada upozornila, že podobné zařazování „hlasité a rušivé“ reklamy nemůže efektivně regulovat. Zákon totiž nezajišťuje totožnou hladinu obchodních sdělení a okolního vysílání, ale pamatuje pouze na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení jako takových. „Zejména reklama vložená do tichého místa pořadu pak může v divákovi soustavně vyvolávat dojem přílišné hlasitosti, ačkoli k porušení zákona ve skutečnosti nedochází,“ uvedla rada. Řešením by podle ní byla pouze novela zákona.

Měření hlasitosti reklamy rada zahájila předloni po nabytí účinnosti novely zákona a nové vyhlášky. Zároveň získala pravomoc provozovatelům za porušení zákona uložit pokutu až pět milionů korun.