Šéf Metrostavu Pilát skončil v představenstvu, policie ho stíhá s Rathem

Pavel Pilát

Pavel Pilát Zdroj: Pinkas Martin/Euro

Jeden z nejostřílenějších tuzemských stavbařů Pavel Pilát po čtrnácti letech zmizel z představenstva největší stavební firmy Metrostav. Do statutárního orgánu nastoupil v roce 2001, tedy jen krátce po důležité vlastnické změně ve společnosti. Pilát figuruje spolu s Metrostavem na seznamu obviněných v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Na stavebním trhu se proto už dlouho spekuluje o jeho odchodu z vedení firmy.

„Představenstvo společnosti Metrostav navrhlo valné hromadě několik úsporných opatření, mimo jiné i snížení počtu členů představenstva z osmi na sedm osob. Panu Pavlu Pilátovi k datu konání valné hromady skončilo funkční období a z výše uvedeného důvodu znovu nekandidoval,“ vysvětlil změnu mluvčí Metrostavu František Polák.

Představitel Metrostavu současně popřel, že by Pilátův odchod z představenstva souvisel se stíháním. Navíc se prý ani nic nemění na jeho funkci generálního ředitele společnosti.

Pavel Pilát působil v představenstvu Metrostavu od roku 2001. Statutárem se stal jen krátce po ovládnutí firmy současnými vlastníky, mezi které údajně patří i on

Metrostav má nejasnou vlastnickou strukturu tvořenou propletencem dalších firem. Konečné akcionáře stavební obr nikdy nezveřejnil. Prim však ve společnosti s tržbami kolem devatenácti miliard korun a téměř půlmiliardovým ziskem hraje její prezident Jiří Bělohlav. Ten je podle české mutace měsíčníku Forbes jedním z hlavních podílníků skupiny.

Právě Bělohlav, který se na veřejnosti objevuje jen výjimečně, na sklonku loňského roku vyhlásil v podnikovém časopisu nulovou toleranci porušování etických a právních norem. „Zlodějna a korupce jsou mi odporné,“ prohlásil prezident koncernu.

Jméno Pavla Piláta se dostalo do nelichotivého světla kvůli odposlechům v Rathově kauze. Byl to právě on, kdo s Kateřinou Pancovou domlouval detaily některých „cinknutých“ zakázek. Podle informací deníku E15 se proto pozice Piláta v podniku značně oslabila. Nad vodou ho drží hlavně menšinový podíl, který podle Forbesu ve společnosti vlastní také.

Metrostav nechce předat Trojský most, důvodem je spor o záruky