Star Wars v moci šeptandy

Ať už si o aktuálním dílu Star Wars myslíte cokoli, z marketingového hlediska je doslova a do písmene učebnicí. Nepřehlédnete ho. Nepřeslechnete ho. Nejenže na nás měsíce dopředu mrkají nápisy Star Wars z oblečení, hraček a dokonce i z kukuřičných lupínků v supermarketu, mluví o něm mladí i starší nadšenci na každém skutečném i virtuálním rohu. Nepochybujte o tom, že to bude kasovní trhák, který bude lámat rekordy.
Marketingoví kouzelníci společnosti Disney, která práva na Star Wars vlastní, přitom vsadili na tu nejjednodušší a zároveň nejúčinnější marketingovou strategii, totiž na šeptandu či chcete-li anglicky word of mouth. A tím, že záměrně z filmu odtajnili tak málo a dávkují nám to po kouskách, vznikl prostor pro spekulace, diskuze a očekávání. Sociální sítě vytvořily takovu starwarsmanii, o jaké si jiní můžou nechat jen zdát. Anebo se inspirovat a od magického Disneyho se něčemu z marketingu přiučit.
Kosti pro fandy
S trochou nadsázky se dá konstatovat, že Disney dosáhl marketingové nirvány. Oprášil čtyřicetiletý příběh a dokonalým marketingem a načasováním zaútočil na všechny naše smysly a peněženky. Tohle není pohádka, tady mluví čísla. A ta budou ve finále velmi vysoká.
Marketéři propracovali do sebemenšího detailu strategii mlčení, mlžení, obrandovali vše myslitelné i nemyslitelné a tak trochu i mučí fanoušky, které nechávají vyhladovět jako psy. Jen sem tam jim utrousí nějakou tu kostičku v podobě nicneříkajícího teaseru, nového tvaru světelného meče či plakátku s novými hrdiny. Není náhodou, že je mezi nimi žena (má dát ženskému publiku naději, že tentokrát si i ony přijdou na své) a Afroameričan (žijeme v multikulturní společnosti, tak na tom pojďme vydělat nějakou tu zlatku).
Oficiální trailer filmu také moc neprozradil, ale spatřil světlo světa s dostatečnou pompou. Byl prvně promítnut během masově sledovaného amerického fotbalového zápasu. Další zásah.
Není pak divu, že v předprodejích lístky na prosincovou premiéru po celém anglosaském světě zmizely dřív, než bys řekl švec. Dokonce i servery jim tam pod náporem zájemců padaly.
Čeští fanoušci ale můžou zůstat klidu, u nás zatím lístky jsou. Češi asi vědí, že není kam spěchat. Vždyť Star Wars už jen tak nevymizí, v plánu jsou minimálně další dvě epizody. A kdo ještě nezná Darth Vadera a rytíře Jedi, nechť si je jistý, že si ho dříve či později najdou.
Iveta Křížová pracuje jako novinářka od roku 2002. Působila v zahraničních redakcích deníků Dnes, Práva a serveru Novinky.cz, zabývala se především problematikou EU. Evropské projekty řešila i v PR agentuře Interel. Do Strategie nastoupila v roce 2007, po mateřské dovolené se do ní vrátila v roce 2014.
Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem. |
---|