Studie KPMG: dvěma ze tří Čechů by nevadily zavřené obchody v neděli a o státních svátcích

Prodejna farmářského řetězce Náš grunt

Prodejna farmářského řetězce Náš grunt Zdroj: Nas grunt

Z nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v České republice vyplývá, že dvěma ze tří obyvatel by nevadily zavřené obchody v neděli a o státních svátcích. Proti oběma variantám se naopak ohradilo 13 procent dotázaných.

Zajímavé je srovnání napříč věkovými kategoriemi. Nejméně pružná se v této otázce ukázala věková kategorie do 24 let. Zavřené obchody v neděli a o svátcích nevadí polovině z nich, u starších osob až 66 procentům. „Mladá generace vyrostla v době obchodů otevřených každý den téměř nepřetržitě. Nákup ve velkých centrech spojují s návštěvou kina či restaurace, proto si obtížněji opačnou situaci představí, zatímco starší generace si zavřené obchody dobře pamatuje,“ shrnuje výsledky průzkumu Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika. Benevolentnější k prodejní době jsou ženy. Zatímco proti změně otevírací doby je pouze každá desátá z nich, zavřené obchody by vadily každému pátému muži.

Výsledky průzkumu se také liší v závislosti na krajích. V Královéhradeckém kraji by tři čtvrtiny obyvatel souhlasily se zavřenými obchody o nedělích a státních svátcích. Stejně odpověděla v Praze pouze polovina dotázaných a každý pátý občan Prahy by dokonce nesouhlasil ani s jednou z variant. „Lze říci, že v tomto případě rozhoduje zejména velikost místa bydliště, počet velkých měst v kraji, a tedy i dostupnost velkých nákupních center. Ve větších městech jsou lidé více zvyklí na komfort nakupovat v neděli a o svátcích, a proto by jim změny takového rozsahu spíše vadily,“ dodává Růžička.

„Pokud by byl náš provoz v neděli a o svátcích zákonem omezen, dotklo by se to paradoxně zejména nezávislého maloobchodu a gastronomie. Nová úprava by výrazně snížila jejich obslužnost s negativními ekonomickými dopady na tisíce drobných podnikatelů, jež tyto podniky provozují,“ komentovala výsledky Romana Nýdrle, ředitelka korporátní komunikace společnosti MAKRO Cash & Carry ČR.