Televize dnes mohou poprvé analyzovat odloženou sledovanost

televize

televize Zdroj: profimedia.cz

Tuzemské televize dnes poprvé mohou začít hodnotit výsledky takzvané odložené sledovanosti, kdy lze televizní vysílání pomocí funkce Timeshift zastavit a přehrát později. Měření odložené sledovanosti je poprvé součástí nového projektu peoplemetrového měření, který bude v ČR v letech 2013 až 2017 realizovat společnost Mediaresearch.

Odložená sledovanost se měří několik hodin po odvysílání pořadu a pak v následujících sedmi dnech. Data k pořadům odvysílaným 1. ledna tak podle předsedkyně představenstva Mediaresearch Terezy Šimečkové začnou uživatelé více analyzovat po 8. lednu. „Reálně ale odběratelé dat vědí z výsledků loňského pilotního projektu, že s časovým posunem sleduje televizní vysílání zatím jen menší, pomalu rostoucí, procento populace,“ řekla ČTK Šimečková. Podle jejího očekávání se odběratelé dat těmito informacemi začnou více zabývat až za delší období, například za celý leden. „Budou zkoumat, jaké pořady se tímto způsobem sledují a tyto informace využijí v programingu,“ upřesnila Šimečková.

Součástí letos spuštěného projektu jsou poprvé také údaje o sledovanosti televizního vysílání na počítačích v online archivech TV stanic. Další novinkou je dodávka aplikace Online data, která zpřístupňuje data o sledovanosti téměř v reálném čase.

Význam odložené sledovanosti a sledovanosti televize na internetu podle Šimečkové v budoucnu poroste: „Technologické možnosti projektu umožňují televizím a mediálním agenturám, aby postupný nárůst monitorovaly a na masivnější rozšíření využívání těchto platforem se detailněji připravovaly.“

Mediaresearch elektronické měření sledovanosti televizního vysílání v Česku realizuje od roku 2002. Zadavatelem projektu je Asociace televizních organizací, jejímiž novými členy jsou od letošního roku Atmedia CZ a TV Óčko. Z ATO naopak na konci roku vystoupil provozovatel Novy CET 21, který ale data ATO-Mediaresearch bude na základě obchodní smlouvy dostávat i tento rok.

S měřením opožděné sledovanosti televizních pořadů prostřednictvím funkce Timeshift má zkušenost sousední Slovensko, kde ji v roce 2010 začal měřit realizátor peoplemetrového průzkumu sledovanosti, společnost PMT.