V cestě do hlubin vnímání českých značek vítězí Škoda

dílčí snímek Škody Rapid

dílčí snímek Škody Rapid Zdroj: Autorevue.cz

Jak vnímají české značky středoškoláci? Tak nejen na to odpovídá pilotní projekt společnosti Czech Marketing Group (CZMG) a sdružení České značky. Výzkum mezi českou mládeží byl realizován letos v březnu na vzorku více než 500 studentů v Praze.

„Bavili jsme se interně o budoucnosti projektu České a kvalitní a v rámci této diskuse nám přišlo zajímavé zjistit postoje mladých k českým značkám, jak je studenti hodnotí a také zda země původu je něco, co mládež vnímá a při nákupu hraje nějakou roli.“ vysvětluje ředitelka projektu Vladimíra Faltysová a zároveň přiznává, „jedním z impulsů pro realizaci průzkumu bylo i negativní vyjádření o českých značkách mé dcery, která studuje gymnázium v Praze.“

Na konferenci České a kvalitní: marketing od A do Z v minulém týdnu byly prezentovány hlavní výsledky výzkumu, které potvrdily, že studenti vnímají Českou republiku, jako zemi původu zboží, spíše neutrálně. Nejlépe jsou vnímány USA a Velká Británie, následují další západoevropské země: Německo, Francie a Itálie. Na chvostě naopak v hodnocení skončily Rusko, Polsko a poslední Čína. Zároveň ale třetina studentů uvedla, že uvedení informace na obalu o českém původu výrobku vnímají pozitivně a v souvislosti s očekáváním vyšší kvality. Jako důvod pro koupi českého výrobku studenti uváděli hlavně podporu českých výrobků a výrobců a také podporu ekonomiky.

V souvislosti s českou značkou a vnímáním českých výrobců, tj. top of mind - otázka: který z nich Vás napadne v této souvislosti jako první, studenti jednoznačně uvedli značku Škoda/Škoda Auto. S velkým odstupem na druhém a třetím místě se umístily značky Baťa a národní značka Klasa. Analytik CZMG Robert Stránský to komentoval tak, že „je rozdíl mezi tím, jak jsou značky vnímány jako české a tím, zda výrobci skutečně ještě jsou české firmy. Je Škoda Auto česká nebo německá firma? A co automobilka Hyuandai, který také vyrábí v České republice a prezentuje své vozy, např. jako nejkvalitnější české SUV (Hyundai ix35)? Podle mě je to podnět k zamyšlení a k širší diskuzi o tom, co lze chápat pod tímto pojmem.“.

A i vzhledem k tomu, jaké značky uvedli studenti ve spontánní znalosti značek v konkrétních produktových kategoriích, kde např. v kategorii automobilů na prvním místě uváděli BMW, pak Auto Škoda a Audi, je otázkou na kolik deklarace na podporu českých výrobců jsou myšleny vážně. Tedy, zda v reálné situaci pří nákupu zákazník, skutečně sáhne po české nebo zahraniční značce.