Pražská šunka stále čelí slovenským námitkám | E15.cz

Pražská šunka stále čelí slovenským námitkám

šunka (maso-jakub.cz)
šunka (maso-jakub.cz)
• 
ZDROJ: maso-jakub.cz

Dušan Kütner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ačkoliv název napovídá, že zapsání známé Pražské šunky na seznam Zaručených tradičních specialit Evropské unie by nemělo nic bránit, opak je pravdou. Více než dva a půl roku po zveřejnění žádostí čelí neutuchajícím námitkám Slováků, u nichž má Pražská šunka kvůli sedmdesátileté společné historii rovněž tradici. Zapsání na seznam specialit se tak stále odkládá.

„Stále řešíme technickou stránku věci s Evropskou komisí. Nedávno dokonce proběhlo opakované národní připomínkové řízení k upravené verzi žádosti, ale slovenské námitky se tím nepodařilo zcela vypořádat. Nechceme přistoupit na snížení jakostního standardu této šunky, což požadují kolegové ze Slovenska,“ uvedl na dotaz serveru E15.cz šéf Českého svazu zpracovatelů masa, který žádost Jan Katina.

„Předmětem probíhající diskuse k dané žádosti je celá řada technických drobností, neboť v průběhu zápisu došlo k úpravě legislativních podmínek pro zápis,“ dodal bez bližších podrobností.

Opakované námitky

Slováci již dvakrát. Slovenská strana argumentuje například tím, že pražská šunka se již od počátku vyráběla i na Slovensku.

Námitky pomáhá vyvracet českému svazu i ministerstvo zemědělství, které proto mimo jiné přispělo dokumenty ze svého archivu ve formě starých etiket či dodacích listů. Z nich by mělo být jasně patrné, odkdy a kam se pražská šunka už od počátku vyvážela.

Žádost o zapsání šunky na seznam Zaručených tradičních specialit, kterých je nyní v EU pouhých 49 včetně belgických speciálních piv typu lambic a kriek či italské mozzarelly, byla zveřejněna v září 2012. V půlroční lhůtě pro podání námitek měli výhrady nejen Slováci, ale i Němci, Rakušané a Italové. Jejich připomínky se ale na rozdíl od těch slovenských podařilo vyřešit.

Tradice od poloviny 19. století

Název Pražská šunka se objevil v šedesátých letech devatenáctého století. Úspěch uzeniny byl spojen se jménem Antonína Chmela a jeho uzenářstvím na pražské Zvonařce. Od konce 19. století bývala jedním z významných exportních artiklů, jehož jméno proslulo ve světě. Obnovení tradice je také jedním z cílů žádosti. Dalším cílem je sjednocení receptury a stanovení jasných pravidel pro výrobu pražské šunky. Zejména za předchozího režimu nesly tento název i výrobky nižší kvality.

„Tento název mohla dříve dostat téměř každá šunka, o které si to výrobce myslel. To nebylo dobré. Byl to významný vývozní artikl, který putoval do Spojených států a západní Evropy. Mělo by proto být jednoznačně dané, co je Pražská šunka,“ uvedl v rozhovoru pro deník E15 po podání žádosti šéf jednoho z největších výrobců šunky v Česku Aleš Lenc ze společnosti Le&Co.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.