Aero už má zájemce o nové motory do L-39, později dodá celé letadlo

Letoun L-39 Albatros thajské armády

Letoun L-39 Albatros thajské armády Zdroj: Volne dilo: SSGT JEFFREY J. CLONKEY, USAF; Wikimedia

Aero Vodochody už má první zájemce o remotorizaci letounu L-39 Albatros. Jejich jména oznámí příští týden na pařížské výstavě. Firma totiž nabízí uživatelům albatrosů po celém světě výměnu původního motoru za moderní americký pohon Wiliams. Zároveň počítá s tím, že by si klienti, kteří nabídku využijí, mohli později koupit stroj nové generace L-39NG. Do něj by jim pak Aero namontovalo dříve dodaný americký motor, díky čemuž by výrazně ušetřili.

„Americký motor Williams FJ44-4M je spolehlivější, bezpečnější a také mnohem levnější na údržbu než původní ukrajinský motor,” vysvětlil pro E15.cz Ivo Mravinac, mluvčí skupiny Penta, která Aero vlastní. Výměna pohonu a jeho pozdější přemontování do nového letadla se proto podle něj vyplatí. Navíc podíl motoru na celkové ceně nového letadla je prý výrazný.

Aero by s tímto dvoufázovým prodejem mohlo slavit úspěch. Letounů L-39 Albatros totiž podnik v letech 1970 až 1997 vyrobil kolem 2900 a dodal je do 40 zemí. Nyní jich po celém světě pořád ještě létá přes osm stovek. „Většina uživatelů projevuje o remotorizaci zájem, protože společně s úpravami avioniky zvyšuje hospodárnost provozu,” doplnil Mravinac.

Prototyp bude na konci příštího roku

Vyvíjený cvičný stroj L-39NG je přímým nástupcem albatrosů, Aero jeho projekt představilo loni v červenci na veletrhu v britském Farnborough. Na podzim pak oznámilo záměr vybavit jej americkým motorem Williams. Příští týden na výstavě Paris Air Show firma bude prezentovat další vývoj projektu a jeho rozdělení do dvou fází.

„V Paříži zároveň zveřejníme klíčové dodavatele a oznámíme první zákazníky pro první fázi projektu, tedy remotorizaci,” upřesnil Ivo Mravinac. Prototyp prvního remotorizovaného letounu firma podle něj představí nejpozději koncem roku.

Následovat bude druhá fáze, která zahrnuje výrobu zcela nového letounu L-39NG. „Jeho prototyp bychom chtěli předvést na přelomu let 2016 a 2017,” dodal mluvčí Penty.

Vizualizace nové generace Aera L-39Vizualizace nové generace Aera L-39 | Zdroj: Aero VodochodyVizualizace L-39NG

Server Defenseworld.net v souvislosti se zveřejněním jmen zájemců připomněl, že Aero jedná o dodávkách letounů s Thajskem. Tamní královské vojenské letectvo vlastní celkem 36 letounů L-39, většina z nich je z 90. letech minulého století. Čtyři stroje ale pocházejí z 80. let a právě ty chce thajská armáda nahradit. Jak už server E15.cz loni informoval, Bangkok na nákup nových letadel vyčlenil v přepočtu 2,5 miliardy korun.

Aero si od nové generace L-39 slibuje větší obchodní úspěchy než u bitevníku L-159, který na oblíbené albatrosy nenavázal. Typ L-39NG má být jednodušší, než elektronikou nabité stroje L-159, a tedy i univerzálněji použitelný. Někteří experti ale upozorňují, že firma kvůli použití americké technologie může mít stejné potíže jako u L-159, kdy jejich vývozu do některých zemí Spojené státy bránily.

Letoun Aero L-39 Albatros a jeho varianty
Aero L-39 Albatros vyvinuli v 60. letech jako nástupce typu L-29 Delfín, ve své době jednoho z nejúspěšnějších proudových cvičných letadel na světě. Také Albatros dosáhl podobného úspěchu jako jeho předchůdce a dodnes zůstává nejrozšířenějším proudovým letounem na světě. Za své rozšíření vděčí jak výborným letovým vlastnostem a odolné konstrukci, tak skutečnosti, že byl jednotným výcvikovým typem všech armády Varšavské smlouvy (s výjimkou Polska, kde používali vlastní typ).
Letounů L-39 se mezi roky 1970 a 1997 vyrobilo přes 2900 (Delfínů vzniklo v letech 1963 až 1974 více než 3500) a sloužily či slouží v téměř 40 zemích po celém světě. Kromě vojenských letectev si po skončení studené války získal popularitu civilních provozovatelů, zejména ve Spojených státech. Na Albatrosech létají například piloti letecké akrobatické skupiny Breitling Jet Team. I v této oblasti typ kráčí ve stopách staršího modelu L-29.
Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly, verze L-39ZO byla proto (mimo jiné) vybavena čtyřmi křídelními závěsníky, varianta s označením ZA mohla nést i rychlopalný kanón pod trupem. V 90. letech vznikly dva vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca. Posledně jmenovaný typ vykazuje - přestože na první pohled je původnímu Albatrosu velmi podobný - nejvíce změn, například má výkonnější motor a moderní avioniku.
Alky vznikly v 90. letech jako velmi ambiciózní program, který měl být záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Na rozdíl od původního cvičného Albatrosu se ale typu L-159 přes opakovanou snahu ve světě prorazit nepodařilo. Z předpokládaného prodeje zhruba 200 kusů, který měl zaplatit nákladný vývoj, si našlo zákazníka pouze 72 strojů, které objednala česká armáda.
České letectvo se nepotřebné L-159 snaží dlouhá léta prodat. V hledání zájemce ale často narazilo na to, že letadlo používá řadu amerických technologií. Pět strojů bylo součástí obchodu na pořízení transportních letadel CASA pro českou armádu. Dvě dvoumístné L-159 se ale kvůli potížím se španělskými stroji do ČR vrátily, tři pak zamířily k soukromému zájemci z USA. Nyní by do Spojených států mělo jít 14 dalších L-159, a to k firmě Draken International, jež se zabývá výcvikem.
Podzvukové Aero L-39 Albatros je cvičný dolnoplošník, prototyp stroje poprvé vzlétl 4. listopadu 1968. Na délku měří 12,13 metru, rozpětí křídel činí 9,46 metru a nejvyšší výška činí 4,77 metru. Maximální rychlost tři a půl tuny těžkého stroje činí 750 kilometrů v hodině a nejvyšší dolet (bez přídavných nádrží) je 1100 kilometrů. Letoun dokáže operovat i z travnatých letišť, ke startu mu stačí 480 metrů, pro přistání potřebuje dráhu dlouhou 600 metrů. (zdroj: ČTK)

Marek Dospiva: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu