Aeru pomůže s prodejem nové generace letounu L-39 Omnipol

Bohuslav Sobotka, Miroslav Schützner - zkušební pilot, Ladislav Šimek - manažer Aera Vodochody u prototypu demonstrátoru L-39NG

Bohuslav Sobotka, Miroslav Schützner - zkušební pilot, Ladislav Šimek - manažer Aera Vodochody u prototypu demonstrátoru L-39NG Zdroj: ctk

Výrobci letadel Aeru Vodochody pomůže s prodejem nově vyvinutých cvičných letounů L-39NG největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Spolupráce má zvýšit šance na další zakázky.

„Firma Omnipol je obchodně aktivní ve více než šesti desítkách zemí, z nichž značná část stále provozuje letouny L-39,“ uvedl prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek. Právě země, které budou chtít obnovit dosud provozované letouny, by mimo jiné měly být významnými zákazníky Aera.

Přesný obsah spolupráce chtějí firmy oznámit na veletrhu v britském Farnborough letos v červenci. „Rozšíření spektra nabízených produktů a služeb o výcvikové řešení založené na letounu L-39NG nám umožní vzdušným silám po celém světě nabízet komplexní balík služeb pro výcvikové a taktické letectvo,“ informoval ředitel Omnipolu Michal Hon.

Omnipol už s Aerem Vodochody v historii spolupracoval, do roku 1990 byl exkluzivním vývozcem letounů řady L-29, L-39 i dalších typů, na světové trhy dodal přes devět tisíc letounů československé výroby.

Cvičný letoun

Letoun L-39NG je nový cvičný typ, který nahrazuje letoun L-39 Albatros vyvinutý v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než tři tisíce kusů a používá je kolem 45 států.

Prototyp letounu L-39NG by měl vzlétnout v roce 2017, k zákazníkům by se měl dostat v roce 2019. Aero program připravilo tak, že bude možné ve stávajících letounech využít nový motor a avioniku, případně pak zákazníci mohou přejít na nový typ letounu.

Aero je historicky největším výrobcem cvičných proudových letounů na světě, dodalo jich už přes šet tisíc. Nyní se zaměřuje na podporu svých konečných výrobků, letounů L-39, L-59 a L-159 a na vývoj nové generace proudového cvičného letounu L-39NG. Vyrábí mimo jiné také některé části vojenských nákladních letounů KC-390 a podílí se i na dalších projektech.