Airbus představil nový A330, slibuje „neporazitelné“ provozní náklady

Vizualizace Airbusu A330neo

Vizualizace Airbusu A330neo Zdroj: Airbus

Airbus hned na úvod aerosalonu ve Farnborough potvrdil spekulace a oficiálně představil své plány na modernizaci dálkového modelu A330. Výrobce se tak snaží prodloužit život populárního modelu, který by tak mohl zaútočit na Boeing 787 Dreamliner. A330neo ale může parazitovat i na prodejích dalších modelů Airbusu.

Vylepšený A330neo, který bude vybaven novými motory od britského Rolls-Royce a zahrnuje i řadu aerodynamických vylepšení včetně upravených křídel, slibuje snížení spotřeby paliva o 14 procent ve srovnání se současným A330. „Kvůli současným cenám paliva představují náklady na palivo polovinu celkových nákladů na provoz letadla,“ vysvětlil viceprezident Airbusu Kiran Rao.

Airbus věří, že A330neo může navzdory dvacet let starému základu uspět v souboji proti Dreamlineru. Nejmodernější letoun amerického rivala sice nabízí menší spotřebu paliva, Airbus ale tuto nevýhodu hodlá vyvážit nižší cenou a na údržbu a opravy letadla, které používá konvenčnější technologie.

Zákazníkům chce Airbus nový letoun dodávat od na konce roku 2017, což představuje výrazné zrychlení oproti modernizaci menšího Airbusu A320, jejíž vývoj probíhá od prosince 2010 a první dodávky se očekávají na podzim 2015. „Během vývoje A320neo jsme s mnohé naučili, což nám umožní urychlit stavbu A330neo,“ uvedl Rao.

Přenos z tiskové konference Airbusu

Krátce po představení si letoun našel prvního zákazníka. Americká leasingová společnost Air Lease Corporation si předběžně objednala 25 A330neo. K nim přidala šedesátku menších letadel A321neo.

Příliš optimistické sliby

Boeing tvrdí, že A330neo nemůže dosáhnout slibovaného čtrnáctiprocentního zlepšení efektivity. Očekávání evropského výrobce prý „nadmíru optimistická“ a spuštěním programu Airbus přiznává, že jeho strategie pro větší řadu A350 „selhala“, prohlásil šéf marketingu Boeingu Randy Tinseth.

Šéf Airbusu John Leahy kritiku odmítá. „To samé říkal před pár lety o A320, přesto se stal nejrychleji se prodávajícím letadlem v historii letectví,“ řekl deníku Wall Street Journal. Celkové provozní náklady A330neo prý budou „neporazitelné“.

Podle nedávno zveřejněné předpovědi Boeingu se během příštích 20 let prodá 4520 letadel s kapacitou 250 až 300 cestujících. To je přesně trh, na který míří A330neo, a Airbus by chtěl za tuto dobu získat tisíc objednávek. Podle odhadů Boeingu jich ale bude jen asi 400.

Předražený Dreamliner

O modernizovaný Airbus A330 nedávno nepřímo projevil zájem například Richard Anderson, který řídí jedny z největších aerolinek světa Delta Air Lines. V rozhovoru pro agenturu Reuters prohlásil, že pokud chce Boeing se svým Dreamlinerem odlákat zákazníky A330, „musí jeho ceny hodně klesnout“.

Dreamlineru od Boeingu konkuruje i nový Airbus A350-900, který by se měl v běžném provozu objevit ještě letos. Zelená pro projekt A330neo ale zároveň znamená odložení vývoje menší verze A350-800, která se potýká s nezájmem zákazníků.