Autosvět 2023: nejméně zabolí srážka s recesí elektromobily. Evropa v roli poraženého

Nastupující ekonomická recese v příštím roce silně přidusí i automobilový sektor.

Nastupující ekonomická recese v příštím roce silně přidusí i automobilový sektor. Zdroj: Profimedia

Nastupující ekonomická recese v příštím roce silně přidusí i automobilový sektor. Dopady se budou lišit jak napříč regiony, kdy v nejhorší pozici zabředne Evropa, tak napříč pohony a účely aut. Globální prodeje nových osobních aut budou stagnovat, v Evropě a Severní Americe poklesnou. Jediným světlým bodem příštího roku bude prodej elektromobilů, jichž si mají nejen čínští zákazníci pořídit hned o čtvrtinu více. Vyplývá to z výhledu Economist Intelligence na příští rok, jenž bude velmi složitý i pro český autoland vytvářející desetinu českého hrubého domácího produktu.

Inflační a energetická krize, recesí oslabená poptávka a pokračující disrupce dodavatelských řetězců budou silně brzdit autoprůmysl i v příštím roce. Globální růst prodejů nových osobních vozidel o devět desetin procenta potáhnou hlavně regiony jako Asie, Střední východ, Afrika a Jižní Amerika. Na úroveň 88 milionů prodaných vozů z předpandemické éry mohou automobilky zapomenout. Příští rok si sáhnou „jen“ asi na 79 milionů. Evropské trhy si meziročně pohorší o tři procenta, ty severoamerické o 2,4 procenta.

Odbyt užitkových vozů určených ke komerčním účelům poklesne celosvětově o 1,3 procenta hlavně kvůli recesi v eurozóně a pomalejšímu růstu HDP ve Spojených státech a v Číně. Už tak neveselý výhled může navíc zhoršit možná eskalace války na Ukrajině, případné nedostatky energie v Evropě a riziko globální ekonomické recese, uvádí Economist.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!