Bayer převzal divizi volně prodejných léku Merck, vyzve na souboj lídra trhu

Logo Bayeru v Leverkusenu je největší světelnou reklamou světa.

Logo Bayeru v Leverkusenu je největší světelnou reklamou světa. Zdroj: wikimedia.org

Německá farmaceutická společnost Bayer koupí divizi výroby volně prodejných přípravků pro péči o zdraví amerického konkurenta Merck & Co. Bayer se tak stane druhým největším světovým dodavatelem léků, na které není nutný lékařský předpis.

Bayer za divizi zaplatí 14,2 miliardy dolarů (asi 280 miliard korun), Merck by měl po zdanění získat osm až devět miliard dolarů. Transakce ještě musí získat souhlas ze strany regulačních orgánů. Její dokončení se očekává ve druhé polovině letošního roku.

„Akvizice je významným milníkem na naší cestě k vedoucímu postavení v atraktivním sektoru léků bez předpisu,“ uvedl šéf německého podniku Marijn Dekkers. Divize vyrábí například ochranný krém proti slunci Coppertone či přípravek proti alergii Claritin.

Díky převzetí divize Merck se Bayer ve výrobě volně prodejných léků zařadí hned za světovou jedničku Johnson & Johnson. Zároveň půjde o největší obchod na německém farmaceutickém trhu od roku 2006, kdy Bayer převzal rivala Schering. Bayer dal opakovaně najevo, že chce čelní pozoci Johnson & Johnson oslabit.

Mezi zájemce o divizi Merck podle dřívějších informací patřil i britský výrobce spotřebního zboží Reckitt Benckiser Group. Obě společnosti údajně nabízely podobnou sumu.

Transakce je další z řady velkých akvizic ve farmaceutickém sektoru. Kanadská farmaceutická společnost Valeant Pharmaceuticals v dubnu například podala nabídku na převzetí amerického výrobce botoxu Allergan za zhruba 47 miliard dolarů. Americký Pfizer pak usiluje o fúzi s britským rivalem AstraZeneca.