Brazilský Embraer trápí finance. Češi zatím dodávají podle plánu

Představení Embraeru KC-390

Představení Embraeru KC-390 Zdroj: Ministerstvo obrany Brazilie

Finanční potíže brazilské vlády dolehly i na tamního výrobce letadel Embraer. Příspěvky brazilské armády na vývoj transportního letounu KC-390 se opožďují a firma varovala, že z vlastních prostředků jej dokončit nezvládne. O KC-390 projevila zájem i česká armáda a některé komponenty dodává Aero Vodochody.

Brazilské letectvo si objednalo 28 strojů a spolufinancuje vývoj. Jednotlivé platby ale do Embraeru v posledních měsících přicházejí stále později. Převis hotovostních výdajů nad příjmy loni kvůli tomu dosáhl 404 milionů dolarů, letos bude firmě podle odhadů chybět sto milionů dolarů.

„Tak vysoký objem nesplacených pohledávek prostě nemůžeme trpět, zkrátka to nemůžeme dělat a dělat to ani nebudeme,“ řekl šéf Embraeru Frederico Fleury Curado na začátku dubna v rozhovoru pro deník Wall Street Journal.

„Zastavit program v této fázi by bylo (od brazilského letectva) velmi nerozumné, vždyť to letadlo už létá,“ dodal. KC-390 poprvé vzlétl letos v únoru a první zákazník by své letadlo mohl dostat příští rok. Curado varoval, že bez jistoty ohledně dalšího financování by se program mohl opozdit.

Brazílie chystá rozpočtové škrty

Pro KC-390 vyrábí i české Aero Vodochody. Jak pro E15.cz potvrdil mluvčí firmy Tomáš Cícha, vývoj se zatím neopožďuje. „Náš kontrakt plníme řádně a podle plánu. K žádnému zpoždění vývoje nedochází,“ řekl s tím, že Aero nemá žádné informace o finančních potížích svého brazilského partnera. Aero dodává zadní část trupu, náběžné hrany křídel, nákladní rampu a kabinové dveře.

Brazilské ministerstvo obrany s platbami za vývoj KC-390 ve svém rozpočtu na letošní rok počítá. Vláda ale nyní zvažuje zmrazení části výdajů včetně peněz na obranu. Rozhodnutí by mělo padnout během dubna.

První let Embraeru KC-390

Pokud by brazilská armáda z programu vycouvala, mohli by Embraeru nabídnout pomoc jeho partneři z Argentiny, Česka či Portugalska, řekl americkému listu Byron Callan z poradenské společnosti Capital Alpha Partners. „Kdyby Brazílie udělala rozsáhlé škrty, Embraer by zřejmě musel najít jiného státního či obchodního partnera,“ uvedl.

Dvě letadla pro Česko?

Embraer zatím o takovém východisku z finanční tísně zřejmě neuvažuje. Přinejmenším dosud s podobnou žádostí neoslovil ani Aero, ani české ministerstvo obrany. „Pokud by se tak stalo, zcela jistě by se jí ministerstvo seriózně a standardně zabývalo,“ uvedl rezort obrany.

Česká armáda dlouhodobě uvažuje o nákupu dvou letadel KC-390. Slavnostního představení letounu se loni na podzim zúčastnila i česká delegace v čele s velitelem armádních vzdušných sil, brigádním generálem Liborem Štefánikem.

K rozhodnutí o nákup brazilských letadel pro české letectvo ale dosud nedošlo. „Případné akvizice nové techniky, včetně techniky letecké, se budou v dalším období odvíjet od Koncepce výstavby Armády České republiky, kterou rezort připravuje k projednání vládou,“ uvedlo ministerstvo s tím, že otázkou zůstává mimo jiné financování takového nákupu.