Budvar definitivně uhájil značku Budweiser v Británii

Pivo Budějovický Budvar, ilustrační foto

Pivo Budějovický Budvar, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Budějovický Budvar definitivně uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii, která je klíčovým a dlouhodobým exportním teritoriem pivovaru. Nejvyšší soud Spojeného království 8. ledna s konečnou platností zamítl dovolání společnosti Anheuser-Busch Inbev (ABI), který požadoval výmaz známky, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar. Kauza je ukončena, neexistuje už způsob, jak výsledek sporu zvrátit. ABI, který používá stejnou značku, musí podle ní Budvaru uhradit vzniklé náklady.

„Tato žádost byla mimořádným pokusem ABI o zvrácení výsledků klíčového sporu o značku Budweiser, který byl dle britského práva definitivně ukončen rozsudkem britského odvolacího soudu loni v červenci plně ve prospěch Budějovického Budvaru,“ vysvětlila právnička Budvaru Helena Lejtnarová. Ve sporu požadoval ABI výmaz ochranné známky číslo 1,389680 BUDWEISER, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar.

Podle ředitele podniku Jiřího Bočka tento pokus o změnu definitivního rozhodnutí soudu svědčí o dlouhodobém intenzivním zájmu společnosti ABI získat exkluzivitu k ochranné známce Budweiser za každou cenu, a to nejen ve Spojeném království, ale i globálně.

Britský soud už v roce 1984 přiznal souběžné užívání značky a v roce 2000 dokonce povolil registraci známky Budweiser oběma subjektům. O tomto britském modelu se představitelé ABI několikrát vyjádřili jako o možnosti, která by mohla být aplikována i v jiných teritoriích.

„Tento spor v praxi jednoznačně ukázal skutečné strategické cíle našeho konkurenta. Koexistenci značek v jakékoliv zemi musíme chápat jako vážnou a trvalou hrozbu pro naše duševní vlastnictví a tím i pro naše dlouhodobé přežití,“ dodal Boček.

Vítězství je pro pivovar důležité jak z komerčního, tak i z právního hlediska. Británie je po Německu a Slovensku třetím nejdůležitějším exportním teritoriem pro značku Budweiser Budvar. Na celkovém vývozu piva z ČR do Británie se Budvar v roce 2011 podílel 38 procenty.

Právě ukončený spor byl již třetím pokusem, kterým se společnost ABI od 70. let 20. století pokoušela získat v Británii exkluzivitu ke značce Budweiser.

Globální spory o ochrannou známku Budweiser trvají od roku 1907, tedy více než 100 let. Budějovický Budvar je v nich zvláště v posledních letech úspěšný. V letech 2000 - 2011 bylo definitivně ukončeno 124 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál 88 případů a osm sporů skončilo smírem nebo remízou. Pod značkou Budweiser nesmí pivovar pivo prodávat třeba v USA, ležák tam proto vozí pod značkou Czechvar.

Budějovický Budvar loni uvařil 1,34 milionu hektolitrů piva, což je o dvě procenta meziročně více. Vyvezl nejvíce piva ve své 117 let dlouhé historii. K zákazníkům v 58 státech ho putovalo 657 tisíc hektolitrů. Celkové tržby pivovaru loni vzrostly o pět procent na 2,1 miliardy korun.