„Rekordní výrobu a objednávky ovlivnila zejména výrazná poptávka po vozidlech s emisní normou Euro 5. Na tomto výsledku se podílely zejména modely Crossway a Citelis,“ uvedla Kutlíková. V roce 2012 sjelo z montážních linek Iveka CR 2773 autobusů.
Třicet procent loňské produkce tvořil právě autobus Crossway. Podnik vyvezl zhruba 90 procent vozidel do 30 zemí. Mezi největší exportní trhy patří Francie, Itálie, Německo, Slovensko a Norsko.
Firma s dlouholetou historií loni dodávala autobusy pro Vězeňskou službu ČR nebo Hradní stráž. Přes dvě stovky autobusů mířilo dopravní společnosti v Římě, ale i českým dopravcům.
Městský autobus řady Citelis od firmy Iveco Czech Republic | Na loňském výsledku firmy se podílely mimo jiné i městské autobusy řady Citelis (foto: Iveco CR).
Podnik se loni zabýval zavedením nové emisní normy EURO 6. První vozidla představil loni v říjnu v Belgii. Na sklonku roku dva vozy předával českým dopravcům. Nová technologie spojená s novými limity ovlivnila i cenu vozidel, dodala Kutlíková.
Vysokomýtský závod je největším výrobcem pro Iveco Bus, který patří koncernu Fiat Industrial. Italský koncern do něj vyčlenil výrobu, která nesouvisí s výrobou osobních automobilů. Výzkum a vývoj je řízený centrálně, ve Vysokém Mýtě pracuje významný počet konstruktérů.
Počty vyrobených autobusů v Iveco Czech Republic | |||
---|---|---|---|
Rok | 2013 | 2012 | 2011 |
Počty autobusů | 3165 | 2773 | 2972 |
Zdroj: Iveco CR
Tradice firmy začala před 119 lety, kdy Josef Sodomka začal v Mýtě s výrobou karosérií. Od roku 1948 nesl podnik název Karosa a začal se orientovat převážně na výrobu autobusů. Vyráběl například legendární autobusy řady 706 RTO. Na Iveco Czech Republic se přejmenoval v roce 2006. V podniku nyní pracuje kolem 2900 lidí, z toho 930 agenturních pracovníků. Další dvě tisícovky lidí zaměstnávají dodavatelé dílů.