Český Hyundai nexeny nebere, vozit gumy přes půlku světa prý nemá smysl

Nošovická automobilka Hyundai

Nošovická automobilka Hyundai Zdroj: Hyundai

Továrna firmy Nexen Tire v korejském Changnyeong
Továrna firmy Nexen Tire v korejském Changnyeong
Továrna firmy Nexen Tire v korejském Changnyeong
Továrna firmy Nexen Tire v korejském Changnyeong
Továrna na pneumatiky firmy Nexen Tire v korejském Changnyeong
6
Fotogalerie
Zítra česká vláda a korejský Nexen stvrdí investici do nové pneumatikárny u Žatce, která se stane prvním závodem Nexenu mimo Asii. Továrna má firmě pomoci k většímu průniku na evropský trh, kde má co dohánět. Třeba z šesti výrobců osobních vozů, kteří fungují v Česku a na Slovensku, nexeny obouvá jen Škoda Auto. Korejské automobilky z Nošovic a Žiliny nakupují gumy jen od regionálních producentů.

„Pneumatiky nemá smysl vozit přes půlku světa, proto je kvůli nákladům na dopravu odebírají automobilky Hyundai vždy lokálně, tedy v zemích, kde se i vyrábějí,“ upřesnil pro E15.cz mluvčí nošovického Hyundai Petr Vaněk. Toto kritérium Nexen splňuje v Jižní Koreji a Číně, kde má své závody.

Podívejte se na nejnovější továrnu Nexenu v korejském Changnyeong:

Stejné je to i v automobilce KIA ve slovenské Žilině, „Aktuálně do námi vyráběných modelů montujeme pneumatiky jiných výrobců,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí Kia Motors Slovakia Josef Bačé. Pneumatiky značky Nexen neberou ani další české a slovenské automobily, tedy kolínská TPCA, slovenský Volkswagen a zřejmě ani trnavský PSA.

Posledně jmenovaná automobilka se jako jediná nevyjádřila, jaké pneumatiky obouvá. Nicméně Nexen se na svém webu chlubí, že vedle Škodovky dodává značkám Volkswagen, Mitsubishi, Chrysler nebo například Fiatu, o francouzském koncernu PSA tam není ani slovo.

Obří investice
Korejský výrobce pneumatik Nexen Tire plánuje investovat do výstavby továrny v žatecké průmyslové zóně Triangle v letech 2016 až 2023 zhruba 1,18 miliardy dolarů, což je 23,8 miliardy korun, díky čemuž se zařadí mezi největší zahraniční investory v Česku. Otevřít ji hodlá v roce 2018, vzniknout má jeden tisíc pracovních míst. Cílem expanze Nexenu je pokrýt rostoucí poptávku v Evropě a zajistit stabilní dodávky automobilkám jako je Volkswagen či Škoda. Podle šéfa Svazu průmyslu Jaroslava Hanáka nejde jen o investici do takzvané montovny, ale bude doplněna i výzkumem a vývojem. Navíc by z Jižní Koreje mohli přijít do ČR ještě další investoři, a to i jako subdodavatelé Nexenu.

Jedním z důvodů, proč Nexen hodlá postavit továrnu v Česku, je kromě pokrytí rostoucí poptávky také zajištění stabilních dodávek pro Volkswagen. Ten totiž letos začal, stejně jako Škodovka, nexeny nakupovat, a sice pro svůj malý model Polo. Korejci se zároveň stali sponzory fotbalového klubu VFL Wolfsburg, který hraje v Německu první ligu a patří právě Volkswagenu. Škodovka nexeny obouvá na svůj nejprodávanější model Octavia a také na rapidy.

Tři továrny Nexenu

Nexen rozhodně zatím nepatří mezi největší globální hráče s továrnami po celém světě a mnoha tisíci zaměstnanci, což by však chtěl i s pomocí Žatce alespoň částečně změnit. Momentálně provozuje tři závody. Jeden v korejském Yangsanu na jihovýchodě země, to je jeho hlavní základna, další otevřel v roce 2006 v čínském Qingdao a zatím poslední spustil před dvěma lety v korejském Changnyeong. Celkem zaměstnává čtyři tisíce lidí.

Nexen Tire
Historie Nexenu sahá do roku 1942, kdy vznikl pod jménem Heung-A Tire Industries. Svůj současný název přijal v roce 2000. Jméno Nexen je údajně složeninou písmen z anglických slov „next“ a „century“, tedy příští století. Firma se zaměřuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily i lehké užitkové vozy a zaměstnává kolem 4000 lidí. V roce 2012 vykázala tržby v přepočtu 33,6 miliardy korun. Nexeny odebírají třeba automobilky Hyundai, Volkswagen, Škoda, Mitsubishi, Chrysler nebo Fiat.

Nexen Tire zatím zaostává i za svými jihokorejskými konkurenty. V roce 2012 vykázal tržby 1,7 bilionu wonů, tedy přes 33,6 miliardy korun. Například obrat korejské gumárenské jedničky, firmy Hankook, je 4,5krát vyšší, když v roce 2013 dosáhl v přepočtu skoro 140 miliard korun.

Nexen se však netají vysokými ambicemi, do roku 2018 plánuje zdvojnásobit výrobu z 30 milionů pneumatik ročně až na dvojnásobek. Chystaný závod v průmyslové zóně Triangel u Žatce by měl podle záměrů vedení společnosti produkovat až 12 milionů gum.

S akciemi Nexenu se od roku 2000 obchoduje na korejské burze:Akcie NexenuAkcie Nexenu | Yahoo Finance