Čínský trh je přes pokles pro Audi klíčový, stále spoléhá na sedany

Nové Audi A4 zažije světovou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Jeho předchůdce Audi 80 si zakoupil každý pátý zákazník automobilky

Nové Audi A4 zažije světovou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Jeho předchůdce Audi 80 si zakoupil každý pátý zákazník automobilky Zdroj: audi

Rozhodujícím trhem pro automobilku Audi zůstává ten čínský, a to i přes jeho pokles. Audi zde prodává více aut než jeho přímí konkurenti. „Kdybychom se před lety nerozhodli do Číny vstoupit, tak bychom ročně prodávali o půl milionu aut méně,“ říká šéf automobilky Rupert Stadler.

Pro Audi podle jeho slov jsou stále klíčové sedany – a zvláště model A4. Až dosud si bestseller značky model A4 a jeho předchůdce Audi 80 zakoupilo na celém světě 12 milionů zákazníků. Bylo to každé páté prodané auto značky Audi. „Naše celkové prodeje rostou, blížíme se k hranici dvou milionů aut prodaných ročně, kterou jsme si stanovili až na rok 2020,“ řekl dále Stadler.

Ve fiskálním roce 2014 stouply prodeje Audi o 10,5 procenta, na 1,74 milionu aut. Audi se také daří v USA, kde prodeje značky rostou 56 měsíců v řadě. Závody v Mexiku a Brazílii se tak vyplácejí. Zdaleka nejvíce aut ale firma prodává v Evropě. Za prvních sedm měsíců letošního roku celkem 469 tisíc (loni 446 tisíc). Konkurentům tak ukazuje záda – vozy BMW si koupilo 429 tisíc a Mercedes-Benz 434 tisíc zákazníků.

Český trh podle Stadlera vysílá pozitivní signály. Za prvních osm měsíců letošního roku Audi v tuzemsku prodalo 3263 aut (loni 2280). Audi vedle sedanů sází i nadále na modely SUV. Půjde stále více naproti zákazníkům, kteří si tenhle segment vozů oblíbili. V plánu je menší model Q1 a velký Q8.

Rupert Stadler: Sázíme na emoce

Rupert StadlerRupert Stadler | audi

Benátky Šéf Audi Rupert Stadler naznačil, proč by ingolstadská automobilka už brzy mohla na prvním místě v kategorii prémiových značek vystřídat BMW. Jednou z cest má být největší investiční program, který odstartoval loni. Během pěti let je Audi připraveno utratit za nové modely a technologie 24 miliard eur.

E15: Co říkáte výsledkům BMW a Mercedesu-Benz?

Mají podobné cíle jako my. Tedy prodávat ročně dva miliony vozů v roce 2020. My se k tomu nyní rychle blížíme. A to ačkoli téměř čtyřicet procent našich současných prodejů tvoří modely, které právě byly nebo budou v nejbližší době představeny v nových verzích.

Jsou to například nové Q7 a nové A4 (v Česku od listopadu, ceny budou známy v průběhu září – pozn. redakce) či modely modernizované, jako například A6 v Číně. Až se objeví ve své nové podobě na trhu, tak to podle mého názoru s prodeji v roce 2016 silně zahýbe.

E15: BMW představilo minivan, Mercedes-Benz chystá luxusní pick-up. Máte podobné plány?

Budeme raději emocionální než racionální. Proto vsázíme na sportovně užitkové vozy, které jsou za emocionálnější považovány. Za ty zákazníci spíše zaplatí prémiové ceny.

E15: Neobáváte se poklesu prodejů v Číně?

Čínský trh je pro Audi klíčový. Stejně jako pro další. V poslední době se ale lehce zadrhl a doléhá to i na nás. Nicméně jsme klidní. A víte proč? V Číně jsme investovali dávno předtím, než tak učinily jiné prémiové značky, už před více než 25 lety a jsme v zemi etablovaní.

E15: Co si myslíte o digitalizaci?

Nyní hledáme 200 IT expertů. Nehodláme nechat ovoce digitalizace Silicon Valley. Minulý týden jsme dostali německou cenu Golden Computer za nejlépe „propojené auto“. Digitalizace má ohromný finanční potenciál, přinese ohromné zisky. A stejně tak i další inovace.

Šíře automatizace v autě se stále zvyšuje. Auta se stanou samořiditelná. Už dnes jsou schopná sama parkovat. Za padesát let se budou možná lidé ptát, k čemu měli kdysi řidiči volant.

Autor je spolupracovníkem redakce