Daimler chce v továrně ve Francii prodloužit pracovní týden na 39 hodin

Továrna na vozy Smart v Hambachu

Továrna na vozy Smart v Hambachu Zdroj: TestDriven

Německá automobilka Daimler by ráda v letech 2016 až 2018 ve své francouzské továrně v Hambachu prodloužila zákonem stanovený 35hodinový týden o čtyři hodiny. Využít k tomu chce opatření, které umožňuje firmám dočasně prodloužit pracovní dobu, zaručí-li zachování pracovních míst. Podle agentury Bloomberg dal Daimler najevo, že v případě krachu jednání s odbory přesune výrobu jinam.

Pokud přistoupí zástupci více než 800 pracovníků továrny na automobily Smart na delší pracovní týden, jejich zaměstnavatel jim slibuje platit šest eur za každou hodinu navíc. Zástupce odborů Patrick Hoszkowicz ale podle agentury Bloomberg upozornil, že daná částka je pod úrovní francouzské minimální hodinové mzdy ve výši 9,61 eura.

Firma ovšem v případě dohody nabízí i jednorázový bonus jednoho tisíce eur pro všechny pracovníky. O průběhu jednání odmítla poskynout bližší informace s tím, že mají ještě pokračovat v září.

35hodinový problém

„Je to začátek konce zkráceného pracovního týdne ve Francii,“ uvedl Ludovic Subran, hlavní ekonom úvěrové pojišťovny Euler Hermes. „Časem uvidíme ještě další inovativní způsoby, jak obejít problém stanovených 35 hodin,“ dodal.

Podle mluvčího Daimleru Sebastiana Wahleho se firma snaží případným přijetím delší pracovní doby zůstat konkurenceschopná. Hypoteticky by toto opatření mohlo platit až pět let.

Francouzská vláda totiž nedávno o tři roky prodloužila období, po které může být zavedeno. Snaží se tímto způsobem bojovat s vysokou nezaměstnaností. Její snížení bylo hlavním předvolebním tématem současného prezidenta Francoise Hollanda.