Další pokuta pro VW? Na diesely měl v Americe daňové úlevy

Volkswageny zaparkované u amerického dealerství

Volkswageny zaparkované u amerického dealerství Zdroj: ctk/AP

Volkswagenu může v jeho emisním skandálu uškodit i daňové zvýhodnění dieselových vozů, které si firma spolu s dalšími vylobbovala v druhém funkčním období prezidenta Bushe, upozorňuje agentura Reuters. Když americké úřady prokážou, že jim kvůli úlevám firma vědomě lhala o zplodinách svých vozů, hrozí jí sankce až 350 milionů dolarů (8,5 miliardy korun). Ještě o řád vyšší pokutu může udělit Agentura pro ochranu životního prostředí. Miliardy po VW nově žádá také nejlidnatější okres Texasu.

V roce 2009 se na čisté diesely Volkswagenu vztahovala daňová úleva ve výši 1300 dolarů (31 700 korun), podle společnosti AutoData se jich v daném „zvýhodněném“ roce prodalo 39 500 kusů. Právě tehdy do nich začal VW montovat svůj šikovný software, který umí obejít emisní kontroly.

Získané výhody se ale nakonec mohou firmě značně prodražit. Hrozí ji, že bude muset neoprávněnou podporu vrátit v trojnásobné výši a navíc zaplatit pokutu pět tisíc dolarů (122 tisíc korun) za každého podvedeného kupce.

Právník Aaron Katz ze společnosti Ropes & Gray ale upozorňuje, že vyměření maximální možné pokuty ve výši 350 milionů dolarů (8,5 miliardy korun) není pravděpodobné, pokud případ skončí dohodou o vyrovnání.

Připomněl však, že Volkswagen čelí ještě „nákladnějším“ obviněním. Americká Agentura na ochranu životního prostředí hrozí pokutou ve výši 18 miliard dolarů (439 miliard korun), byť ani v tomto případě nemusí pokuta dosáhnout maximální výše.

Max Warburton, analytik společnosti Bernstein Research, se nedomnívá, že ani v „úplně nejhorším případě“ přesáhne částku sedmi miliard dolarů (171 miliard korun). Volkswagen si na placení pokut vyčlenil 7,3 miliardy dolarů (178 miliard korun). Hypoteticky mu to však stačit nemusí.

Problém v Texasu

Na Volkswagen podávají různé organizace a jednotlivci stále více žalob, naposledy se k nim přidal nejlidnatější texaský okres Harris. Ten zažaloval německou automobilku potenciálně až o devět miliard dolarů (220 miliard korun) za to, že obcházením emisních testů u vozů s naftovými motory porušovala zákony státu Texas o čistotě ovzduší.

Okres se zhruba čtyřmi miliony obyvateli požaduje, aby státní soud vyměřil Volkswagenu za porušování zákonů pokutu 25 tisíc dolarů (610 tisíc korun) na jeden upravený vůz denně. Pokud by žalobě v tomto znění soud dal za pravdu a v okrese by se našlo tisíc takových vozů, které jezdily po dobu jednoho roku, znamenalo by to pro Volkswagen výdaj přes devět miliard dolarů (219 miliard korun).

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že téměř půl milionu jeho vozů s naftovými motory používaly software, který při testování emisí přepíná motory do režimu nízkých emisí toxických oxidů dusíku.

Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Z nich se jich téměř 150 tisíc prodalo v České republice.