Danone přišlo o pětinu zisku. Hlavně kvůli potížím v Rusku

Actimel, jeden z nejznámějších výrobků Danone

Actimel, jeden z nejznámějších výrobků Danone Zdroj: CC BY 2.0: Health Gauge

Francouzskému potravinářskému gigantu Danone v uplynulém roce klesl čistý zisk o 21 procent na 1,12 miliardy eur (30,6 miliardy korun). Největší světový výrobce jogurtů zápasí s deflací v Evropě a problémy na svém největším trhu v Rusku. Hospodaření ovlivnily i oslabující měny na rozvíjejících se trzích. V odhadech růstu tržeb a ziskovosti pro tento rok zůstala firma opatrná.

Tržby výrobce jogurtů Activia či stolní vody Evian v uplynulém roce dosáhly 21,1 miliardy eur, což po očištění o vliv směnných kurzů, akvizic a odprodejů představuje nárůst o 4,7 procenta. Odbyt podpořil především zlepšující se prodej dětské výživy v Asii.

Pro letošní rok Danone předpokládá růst mezi čtyřmi a pěti procenty, tedy ve zhruba stejném rozsahu jako loni. „Danone usuzuje, že ekonomické podmínky zůstanou celkově složité a nestabilní,“ uvedla firma.

Danone, mezi jehož soupeře patří švýcarský gigant Nestlé a britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever, se potýkal se skomírající spotřebitelskou poptávkou v Evropě. Společnost očekává, že v regionu budou spotřebitelské trendy „vratké, nebo dokonce deflační“. Specifické problémy přitom pozorovala na několika velkých trzích, především ve Společenství nezávislých států.

Největší podíl na celkových tržbách skupiny má Rusko. V zemi ale ke konci roku stouply ceny, včetně cen mléka, a spotřebitelská poptávka oslabila.