Do ulic maďarského Miskolce vyjely široké české tramvaje

Tramvaj Škody Transportation maďarském Miskolci

Tramvaj Škody Transportation maďarském Miskolci Zdroj: Skoda Transportation

vag
První tramvaje z dílen Škody Transportation dnes zahájily provoz v severomaďarském Miskolci. Jsou dosud nejširší, co kdy plzeňská firma vyrobila, díky tomu poberou přes 300 lidí. Celkem jich Škodovka městu dodá 31, hodnota zakázky se vyšplhala až ke dvěma miliardám korun.

Podle viceprezidenta Škody Zdeňka Majera již první vůz vyrazil do provozu s pasažéry a druhý je připraven vyjet. „Dokázali jsme vyrobit a schválit tramvaj za 22 měsíců od podpisu kontraktu. Splnili jsme tak všechny smluvní podmínky, a to v několikatýdenním předstihu,“ upřesnil Majer.

Tramvaj je obousměrná a pětičlánková, vejdou se do ní víc než tři stovky cestujících, kteří se mohou těšit na klimatizaci a moderní informační systém včetně LCD obrazovek. Dostatek prostoru je připraveno i pro kočárky a invalidy.

Tramvaj pro Miskolc je zatím nejširším vozem vyrobeným v plzeňské Škodovce. Působí prostorně nejen zvenku, ale především uvnitř. Navíc nabízí zajímavý moderní design s ekologickým motivem zelených květin na bílém podkladu, který si vybrali sami obyvatelé Miskolce.

Tramvaj Škody Transportation maďarském MiskolciTramvaj Škody Transportation maďarském Miskolci | Skoda TransportationPlzeňská tramvaj 26T v ulicích maďarského Miskolce (foto: Škoda Transportation)

Prototypy tramvají Škoda postavila už během loňska. „Poté úspěšně proběhly jejich zkoušky a v prosinci jsme získali typové povolení maďarského drážního úřadu a povolení k provozu těchto dvou tramvají,“ doplnil projektový manažer Václav Trkovský.

Kontrakt zahrnuje také opci na desetiletý plný servis za téměř 200 milionů korun. Škoda Transportation porazila v tendru další evropské výrobce tramvají, konkrétně italskou firmu AnsaldoBreda, španělský CAF, rumunský Astra Vagoane a polský Solaris.

Klíčový trh
Maďarsko patří ke klíčovým trhům Škody Transportation. Od roku 2007 tam dodala elektrickou výzbroj pro metro v Budapešti, trolejbusy pro Debrecín, Budapešť a Szeged a nyní zahájila dodávky tramvají pro Miskolc. Celková hodnota uzavřených kontraktů v zemi dosahuje 3,5 miliard korun. Na přelomu loňského a letošního roku ale firma narazila v Budapešti. Její pobočka Ganz-Škoda vypadla že soutěže o dodání 37 tramvají za tři miliardy korun pro tamní dopravní podnik. Škodovka ale proti vyřazení z tendru podala odvolání, jelikož důvody považuje za irelevatní.