GE Aviation se blíží certifikaci inovativního motoru. Jeho vývoj ale českou firmu drží ve ztrátě

Nový motor od GE Aviation má pohánět letadlo Beechcraft Denali

Nový motor od GE Aviation má pohánět letadlo Beechcraft Denali Zdroj: Textron Aviation

Ondřej Souček

Českou strojírenskou společnost GE Aviation Czech dál dusí velké investice do vývoje. Podle právě zveřejněné výroční zprávy loni vytvořila další stamilionovou ztrátu a letošní výsledky podle všeho nebudou jiné. Hlavní investiční výdaje souvisí s certifikací inovativního leteckého motoru Catalyst, která ale nebude hotova dřív než na konci tohoto roku. GE Aviation je však mnohem sebevědomější, pokud jde o dokončení vývoje motoru, což naznačuje, že se dlouho očekávaný obrat v hospodaření nejspíš přece jen blíží.

GE Aviation Czech začala Catalyst vyvíjet v roce 2015 jako první turbovrtulový motor v historii letectví, který je vyroben částečně v 3D tiskárně. Podle dřívějších vyjádření firmy se trojrozměrný tisk na tvorbě motoru podílí celkem 12 díly, které by konvenční výroba musela nahradit 855 komponenty. Pionýrské ambice však zatím ke konkurenční výhodě nevedly, a firma tak zatím pouze hromadí negativní hospodářské výsledky.

Česká GE Aviation Czech redakci s dotazy k upřesnění hospodářských výsledků odkázala na italskou sesterskou společnost Avio Aero, která vývoj nového motoru zastřešuje. Ta však do uzávěrky zaslala jen vyjádření týkající se certifikace: „Během letových certifikačních testů splňuje motor Catalyst své klíčové výkonnostní cíle, tedy až o 18 procent nižší spotřebu paliva a o deset procent vyšší výkon ve srovnání s konkurenčními letouny stejné třídy.“

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!