Heineken zmenšil obaly pro pivo v plastu i plechovkách

Pivní plechovky

Pivní plechovky Zdroj: Michal Tomes/E15

Tuzemská pobočka nadnárodního pivovarského kolosu Heineken nedávno zavedla nové obaly pro pivo v plastových lahvích a plechovkách. Kromě změny designu ale nastala ještě jedna zásadní změna – nové obaly jsou menší. V případě plastu se tradiční lahev scvrkla z 1,5 na 1,44 litru, plechovky jsou menší dokonce o pětinu a mají jen 400 mililitrů. Ceny nového balení se ale u plastu nezměnily.

„Rozhodnutí pro změnu obalů vychází z našeho plánu spotřebitele více zaujmout, ať už lepší cenou v případě plechovek, nebo výjimečným designem a tvarem PET lahví, které jsou díky nepatrnému snížení objemu k dostání za nezměněnou cenu,“ řekla deníku E15 mluvčí tuzemské pobočky Heinekenu Jana Pikardová.

Dvanáctka Krušovice v plastu tak třeba v Albertu stojí stále 44,90 koruny, stejně jako před zmenšením obalu. V přepočtu to znamená zvýšení ceny na litr o čtyři procenta. Černé výčepní Krušovice v plechovce stojí nyní 16,90 koruny, stejně jako výčepní světlý Kozel od Prazdroje, který je ovšem o čtvrtinu větší.

V případě PET lahví se změna týká všech tuzemských značek koncernu, tedy Zlatopramenu, Krušovic, Březňáka a Starobrna. Pro export se ale pivo bude podle mluvčí i nadále stáčet do lahví o objemu 1,5 litru. Plechovky se všechny mění na 400 mililitrů. Jedinou výjimku představuje Březňák, u něhož zůstala zachována půllitrová velikost.

Další velké pivovarské skupiny Plzeňský Prazdroj a Pivovary Staropramen se podle vlastních vyjádření na zmenšování obalů nechystají

Zmenšování obalů byl v minulosti obvyklý fígl, jak se vyhnout příliš nápadnému zvýšení ceny. Mnozí výrobci tak před lety zareagovali například na zvýšení DPH na potraviny. Menší obaly při stejné ceně dostaly například některé žvýkačky, chipsy, jogurty či oplatky.

Podle reakcí obchodníků se ale nynější změna velikosti obalů na zájmu o produkci Heinekenu v Česku příliš neprojevila. „Pivo Heineken má v České republice velmi specifickou skupinu zákazníků. Ti jsou ochotni respektovat zdražení, pokles prodejů jsme proto nezaznamenali,“ uvedla mluvčí řetězce Albert Dagmar Krausová. Podle jiných je na posouzení dopadu změn na prodeje zatím brzy.

„Na prodej piv má vliv více faktorů a jedním z nejvýznamnějších je počasí,“ podotkla mluvčí řetězce Billa Lucie Borovičková. Další velké pivovarské skupiny Plzeňský Prazdroj a Pivovary Staropramen uvedly, že se na zmenšování obalů nechystají. „Naše značky využívají tradiční objemy obalů, které spotřebitelé očekávají. Čili třetinky, půllitry, jeden a půl litr a dokonce máme i dvoulitrové balení,“ poznamenal mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.